Tapte på overtid av overtida

BILDET: Hit, men ikke lenger. Molde sleit med å få ballen i mål mot Lillestrøm. Foto: Marit Hommedal / NTB

Molde - Lillestrøm 1-2

Eliteserien - 3. serierunde
Aker stadion 18. april

Tilskuere: 5899

Mål:
0-1 Ogbu Igoh (19)
1-1 Kristoffer Haugen (79)
1-2 Holmbert Fridjonsson (90+8)

Moldes lag:Jacob Karlstrøm - Eirik Haugan (Martin Bjørnbak fra 63), Benjamin Tiedemann, Birk Risa - Martin Linnes, Emil Breivik, Sivert Mannsverk (Etzaz Hussain fra 63), Kristoffer Haugen - Eirik Ulland Andersen (Erling Knudtzon fra 75), Magnus Wolff Eikrem (Magnus Grødem fra 78), Markus Kaasa (Ola Brynhildsen fra 63).

Gule kort: Haugan og Hussain

Når Molde og Lillestrøm møtes, vet alle at kampen varer mer enn 90 minutt. Og mange kamper mellom disse lagene har blitt avgjort i tilleggsminuttene. Slik ble det også denne gang. Lillestrøm påførte Molde sesongens første tap på overtid av tilleggstida.

Lillestrøm hadde de første store sjansene, men Jacob Karlstrøm ryddet opp. Det gjorde han ikke da Gjermund Aasen sendte et høyt frispark inn i feltet etter 19 minutt.

– Jeg prøver å gå ut å plukke, og så feilberegner jeg. Den er på min kappe, sa Karlstrøm til Discovery+.

For Karlstrøm var for seint ute til å hindre Ogbu Igoh å heade i mål.

Igoh Ogbu vinner duellen med Jacob Karlstrøm og header inn 1-0. Foto: Marit Hommedal / NTB

Molde presset på for utligning, og nærmest var Eirik Ulland Andersen som skjøt knallhardt høyt mot mål. Keeper Mads Hedenstad Christensen fikk de nødvendige fingrene på ballen, slik at det bare endte med corner.

Moldes utligning kom ikke før det gjenstod 11 minutt av kampen. En corner fra Emil Breivik landet hos Kristoffer Haugen som headet inn 1-1.

Kristoffer Haugen headet inn 1-1 etter corner. Foto: Marit Hommedal / NTB

Og så endte Brynhildsen og Lillestrøm-forsvarer Vetle Dragsnes opp i en løpsduell, der Brynhildsen endte opp med å gå i bakken i det han var på vei inn i feltet.

Alle i Molde ropte på straffe, men dommer Kai Erik Steen lot det passere.

Ola Brynhildsen ble lagt i bakken og ville ha straffespark, men dommeren vinket spillet videre. Foto: Marit Hommedal / NTB

– Det er soleklart. Han sparker bak ham. Det er rart at de ikke ser det, men sånn er det. Vi får håpe det går med oss neste gang, sa Molde-trener Erling Moe til Discovery+ da han fikk se  situasjonen i reprise for første gang.

Og det så ut til at det skulle ende med poengdeling, sjøl om dommer Kai Erik Steen hadde lagt til seks minutt. Men nesten åtte minutt på overtid måtte Benjamin Tiedemann Hansen bruke ulovlige midler for å stoppe moldegutten Tobias Svendsen like utenfor hjørnet av 16-meteren. Frispark - og da er Gjermund Aasen servitør. Han sendte ballen høyt inn i feltet, og der kriget innbytter Holmbert Fridjonsson best i luftrommet og headet inn seiersmålet.

Hólmbert Fridjónsson kom rett fra innbytterbenken og ble matchvinner på overtid av overtida. Foto: Marit Hommedal / NTB

Tobias Svendsen var fornøyd med egen innsats på hans gamle hjemmebane:

– Det har vært tre bra innhopp nå, jeg har ofte vært god mot Molde. Og jeg skal ikke legge skjul på at det selvfølgelig er deilig. Jeg synes det er litt kjekt å vise Molde-publikummet at jeg «kan» i eliteserien. Det var mange i Molde som hadde avskrevet meg, det er jeg ganske sikker på. Det er godt å vise at folk at jeg duger på det nivået her, sa Svendsen til Romsdals Budstikke.

Ola Brynhildsen var mindre fornøyd.

– Det er tøft. Vi lar de komme til for enkle ting, som vi har snakket om at vi skal stoppe før kampen. Det er enkeltfeil og at vi ikke er tøffe nok i duellene som gjør at vi taper i dag, sa han til Discovery+.

Og med det overraskende hjemmetapet mistet Molde tabelltoppen til Bodø/Glimt og Lillestrøm.

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Bare Kristoffer Haugen og Benjamin Tiedemann Hansen fikk godkjent med 5 poeng på Romsdals Budstikkes børs etter tapet.

Eliteserien 2022 - Runde 3
Molde - Lillestrøm 1-2
HamKam - Sandefjord3-0
Aalesund - Tromsø2-2