Snudde 0-1 til 3-1 og tabelltopp

BILDET: Molde satte fart i 2. omgang - anført av Eirik Ulland Andersen, Emil Breivik og Markus Kaasa. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Strømsgodset - Molde 1-3

Eliteserien - 2. runde
Marienlyst stadion, Drammen - 10. april

Tilskuere: 3897

Mål:
1-0 Fred Friday (41)
1-1 Martin Linnes (58)
1-2 Eirik Ulland Andersen (68)
1-3 Markus Kaasa (79)

Moldes lag: Jacob Karlstrøm - Eirik Haugan, Benjamin Tiedemann, Birk Risa - Martin Linnes, Emil Breivik, Etzaz Hussain (Sivert Mannsverk fra 72), Erling Knudtzon (Kristoffer Haugen fra 72- David Datro Fofana (Markus Kaasa fra 46), Eirik Ulland Andersen, Ola Brynhildsen (Magnus Wolff Eikrem fra 72).

Gule kort: Knudtzon, Ulland Andersen, Haugan

Molde hadde slått Strømsgodset 3-0 i semifinalen i cupen bare fire dager tidligere. Nå skulle de møtes i Drammen - til årets andre serierunde. Og igjen scoret Molde tre ganger og vant! Godset ledet fortjent 1-0 til pause, men utover 2. omgang viste Molde seg som det beste laget og hentet tre poeng som sendte dem til topps på tabellen. En ganske annerledes opplevelse enn fjorårets pinlige 0-6-tap i Drammen.

I likhet med cupkampen, startet Strømsgodset best. Molde skapte lite, og nærmest var drammenserne da Niklas Gunnarsson satte ballen i stolpen etter en knapp halvtime. Det var fortjent at hjemmelaget scoret fire minutt før pause. Gustav Vilsvik la inn fra høyre, og på bakre stolpe dukket Fred Friday opp og headet ballen i mål.

Fred Friday header inn 1-0. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Molde sleit også de første minuttene etter pause. Jacob Karlstrøm hadde nok å gjøre, men stengte buret resten av kampen.

Markus Kaasa kom inn etter pause, og han satte mer fart i Molde-laget.

Utligningen kom etter snart en times spill. Martin Linnes hadde vist målform også før denne kampen, og nå var han igjen mannen bak Moldes første mål. Han kom fram på venstresiden, men skuddet ble blokkert av Lars-Christopher Vilsvik og keeper Viljar Myhra like foran mål. Ballen spratt imidlertid rett i Linnes igjen og i mål! 1-1!

Martin Linnes ligger nede og scorer kampens rareste mål. Foto: Christoffer Andersen / NTB

"Komiscoring" skrev VG. "Flaksemål", skrev Romsdals Budstikke. "Utrolig billig" sa Gustav Valsvik. "Bare flyt", humret målscorer Linnes.

Nå hadde Molde fått blod på tann, og ti minutt etter utligningen ble Eirik Ulland Andersen spilt gjennom av Emil Breivik på høyresiden. Aleine med keeper var han suveren - og trillet ballen i mål mot gamle lagkamerater. Molde hadde snudd kampen! 1-2!

Eirik Ulland Andersen setter inn Moldes andre mål og tar en rolig feiring i respekt for gamle lagkamerater. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Og det skulle bli mer. Igjen var Breivik servitør. Denne gang til Markus Kaasa som fastsatte sluttresultatet til 1-3. Breivik burde kanskje ha satt inn Moldes fjerde mål da han fikk sjansen i sluttsekundene, men skuddet gikk rett på keeper.

Markus André Kaasa setter inn 1-3 og jubler sammen med Moldes Eirik Ulland Andersen. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Etter kampen var trener Erling Moe litt skuffet over at laget igjen hadde startvansker. Men det meste ble bedre da han byttet inn Markus Kaasa til 2. omgang.

– Han kom inn i dag og snudde bildet for oss. Kreditt til han, for han har vært tålmodig i de første obligatoriske kampene. Det passet utmerket å komme inn her i dag og få vist seg fram. Han kommer til å være skapende og score flere mål enn han har gjort tidligere, så det er mer godt i vente der, sa Moe til Romsdals Budstikke.

Kaasa sjøl var fornøyd med å ha fått sjansen.

– Det var godt å få minutter i eliteserien for Molde. Jeg kom inn for å skape energi og prøve å snu kampbildet litt. Det føler jeg at jeg lyktes med. Jeg har vært tålmodig og nå fikk jeg endelig minutter. Det er bare gøy å spille, egentlig, og ekstra deilig med mål. Jeg er en tålmodig type. Jeg har kommet til ekstremt profesjonell gruppe og har trent bra hver dag. Det er det viktigste. Så fikk jeg noen minutter i dag, og håper det blir flere, sa Kaasa til Eurosport.

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Kaasa og Breivik fikk 7 på Romsdals Budstikkes spillerbørs. Karlstrøm, Linnes og Ulland Andersen fikk 6.

Eliteserien 2022 - Runde 2
Strømsgodset - Molde1-3
Tromsø - HamKam2-1
Viking - Aalesund1-0