Sjansebonanza i serieåpningen

BILDET: Martin Linnes og Ola Brynhildsen feirer scoring og tre poeng mot Vålerenga. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Molde - Vålerenga 1-0

Eliteserien - 1. runde
Aker stadion - 2. april

Tilskuere:

Mål:
1-0 Martin Linnes (57)

Moldes lag: Jacob Karlstrøm - Eirik Haugan, Benjamin Tiedemann, Birk Risa - Martin Linnes (Erling Knudtzon fra 82), Sivert Mannsverk, Etzaz Hussain, Kristoffer Haugen - David Datro Fofana (Markus Kaasa fra 82), Magnus Wolff Eikrem (Eirik Ulland Andersen fra 70), Ola Brynhildsen

Rødt kort: Aron Dønnum (to gule 90 min)
Gult kort: Ola Brynhildsen

Martin Linnes ble den store helten da han scoret kampens eneste mål i seriepremieren mot Vålerenga. Noen supportere var skeptisk før seriestart etter at Molde hadde tapt siste treningskamp for Aalesund. Og mange lurte på hvem som skulle score målene når fjorårets toppscorer i Eliteserien, Ohi Omoijuanfo, var borte.

Og skeptikerne var nok fortsatt skeptiske etter å ha sett Molde misbruke en rekke målsjanser gjennom kampen.

Men etter omlegging av formasjonen, satset Erling Moe på flere målpoeng fra kantspillerne Kristoffer Haugen og Martin Linnes. Og det skulle vise seg å gå inn mot Vålerenga. For Haugen var også involvert da Martin Linnes satte inn 1-0 etter 57 minutt. Det endte med at Magnus Wolff Eikrem sklitaklet ballen fram til Linnes som banket ballen i mål.

Martin Linnes setter ballen bak Vålerengas målvakt Kjetil Haug og scorer kampens eneste mål. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

– Dette var en bra start. Vi vinner bare 1-0, men jeg syns vi fortjener å vinne med både to og tre mål. Vi har god kontroll på Vålerenga, Vi skaper en del, og slipper til lite. Vi har fått på plass mye den siste uka, sa Linnes til Rbnett etter seieren.

Kristoffer Haugen i duell med Aron Dønnum. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Det kunne vært langt flere scoringer. Fofana fikk stå helt alene etter 7 minutt, men keeper reddet. Brynhildsen skulle ekspedere en retur i mål etter 11 minutt, men ny redning av Kjetil Haug. Etter 12 minutt lå ballen i mål, men dommer annullerte for holding i feltet. Etter 23 minutt skjøt Linnes slik at Ola Brynhildsen fikk sjansen på returen. Men ballen føyk utenfor. Eirik Ulland Andersen kom inn for Eikrem midtveis i 2. omgang, og han kom til et par brukbare sjanser, men ballen ville ikke i mål. Dermed ble det med den ene scoringen fra Martin LInnes.

Erling Moe i regnværet etter seier 1-0 mot Vålerenga på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

– Det er viktig at vi vinner disse kampene. Jeg syns vi fikk et godt svar. Når vi taper en treningskamp mot Aalesund, så blir det litt støy. De ga et godt svar i dag, sa Erling Moe til Romsdals Budstikke i intervjusonen etter kamp.

Det var også godt med en bra prestasjon få dager før Molde skulle spille semifinale i cupen mot Strømsgodset.

Dag Eilev Fagermo måtte se at laget hans ble redusert til ti mann helt mot slutten av kampen. Aron Dønnum som var tilbake i Vålerenga etter utlandskarriere. Dønnum stemplet Birk Risa og fikk sitt andre gule kort.

Aron Dønnum fikk rødt kort etter stempling mot Birk Risa. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

- Vi gir Molde bra match, og de vinner 1–0. Sjansemessig er det ikke noe å si på at Molde vinner, sier Vålerenga-trener Dag Eilev Fagermo til VG.

Se høydepunkter fra kampen her!

Spillerbørsen: Martin Linnes og Sivert Mannsverk fikk begge 7 på Romsdals Budstikkes børs. Haugen, Hussain og Eikrem fikk 6.

Eliteserien 2022 - Runde 1
Molde - Vålerenga1-0