Fofanas første ga Moldes fjerde strake seier

BILDET: Etter sju magre år, kunne Molde endelig juble for tre poeng i Sarpsborg. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Sarpsborg 08 - Molde 1-2

Eliteserien 2022 - 8. serierunde
Sarpsborg stadion - 26. mai

Tilskuere: 4635

Mål:
0-1 Magnus Grødem (51)
1-1 Tobias Heintz (66)
1-2 David Datro Fofana (68)

Moldes lag: Jacob Karlstrøm - Martin Bjørnbak (Erling Knudtzon fra 78), Benjamin Tiendemann, Birk Risa - Martin Linnes, Sivert Mannsverk, Magnus Grødem, Emil Breivik (Johan Bakke fra 90), Kristoffer Haugen - Rafik Zekhnini (David Datro Fofana fra 35), Magnus Wolff Eikrem (Niklas Ødegård fra 90).

Gult kort: Jacob Karlstrøm

Et skadeplaget moldelag måtte slite for sin fjerde strake seier i Eliteserien. Men takket være et flott skudd fra supertalentet Fofana, kunne laget reise hjem med nye tre poeng - og god kontakt med de to lagene foran på tabellen.

Det ble en jevn og tett 1. omgang der Sarpsborg var fullt på høyde med Molde. Hjemmelaget ville ha straffespark etter en duell mellom Tobias Heintz og Benjamin Tiedemann, men dommer vinket spillet videre. Sarpsborg hadde også de største sjansene i en tafatt omgang for  Molde.

Og det har vært noen ganger i år: det er livsfarlig å gi Molde corner. På samme måte som i forrige serierunde gikk corneren inn i feltet der Magnus Grødem fikk stå ganske aleine og heade inn kampens første mål  seks minutt inn i 2. omgang. Cornermål nr. 6 på 9 kamper!

Magnus Grødem i scoringsform! Han headet inn 1-0 etter corner. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Et kvarter seinere utlignet Sarpsborg. Tobias Heinz mislyktes først med et brassespark, men så fikk han ny mulighet på en retur. Ballen traff foten til Birk Risa og spratt over Karlstrøm i Molde-målet.

Tobias Heinz utlignet til 1-1 da ballen spratt innom Birk Risa. Foto: Christoffer Andersen / NTB

Stor jubel blant nærmere 5000 på tribunen, men den stilnet raskt. For Jacob Karlstrøm dro til med et langt utspill fram til David Datro Fofana som hadde kommet inn for en skadd Rafik Zekhnini. 19-åringen dro seg inn i 16-meteren til Sarpsborg, fintet bort en forsvarer og sendte ballen ned i lengste hjørne på elegant vis! Fofanas første eliteseriemål!

Moldespillerne jubler etter at David Fofana scoret 1-2-målet på Sarpsborg stadion. Foto: Christoffer Andersen / NTB

- Vi har hørt alle historiene fra treningsfeltet og fra treningskamper. Om hvor mye som bor i Fofana. Her viser han en god del av hva vi har blitt fortalt. Én mot én, og avslutningen klinisk med høyre i det lengste hjørnet er bare klasse, kommenterte Discoverys-ekspert Tor Ole Skullerud da ballen satt i nettet.

Keeper Karlstrøm fikk notert målgivende på seiersmålet.

- Den var ikke ferdigscoret, akkurat. Det var deilig at «Foffa» gjorde arbeidet der og fikk den i mål, sa Karlstrøm til Eurosport Norge etter kampen.

David Fofana presenterte seg i Sarpsborg. Hans første eliteseriemål var en perle! Foto: Christoffer Andersen / NTB

Erling Moe mente kampen kunne ha bikket begge veier.

– I dag viser vi karakter. Vi viser at vi virkelig er en gjeng som står sammen og presterer sammen, sa Molde-trener til VG. Mot slutten av kampen satte han inn to unggutter: Johan Bakke og Niklas Ødegård.

For Molde var det greit å bli kvitt det store Sarpsborg-spøkelset. Dette var første gang på sju år at Molde hadde vunnet i Østfold-byen. Og neste oppgave var Bodø/Glimt!

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Jacob Karlstrøm og David Datro Fofana best på Budstikkas spillerbørs - begge med 7. Fire spillere med 6.

Eliteserien 2022 - Runde 8
Sarpsborg 08 - Molde1-2
Bodø/Glimt - Strømsgodset2-2
Aalesund - Jerv2-1