Corner er mål - enkel seier mot naboen

BILDET: Kristiansund prøver seg på frispark. Molde-muren har full kontroll! Foto: Svein Ove Ekornesvåg

Molde - Kristiansund 2-1

Eliteserien - 7. serierunde
Aker stadion - 21. mai

Tilskuere: 6971

Mål:
1-0 Kristoffer Haugen (8)
2-0 Magnus Grødem (19)
2-1 Bendik Bye (90)

Moldes lag: Jacob Karlstrøm - Benjamin Tiedemann (Eirik Haugan fra 67), Martin Bjørnbak, Birk Risa - Martin Linnes, Markus Kaasa, Emil Breivik, Magnus Grødem (Mathis Bolly fra 85), Kristoffer Haugen - Rafik Zekhnini (David Datro Fofana fra 67), Magnus Wolff Eikrem (Erling Knudtzon fra 78).

Gule kort: Breivik og Haugan

Ingen eliteserielag er bedre enn Molde på corner, og begge MFK-målene i denne kampen kom etter at Magnus Wolff Eikrem hadde plantet hjørnesparkene på de rette folka inne i feltet.

Det første målet kom allerede etter 8 minutt. Eikrem skrur hjørnesparket utover, og der er Kristoffer Haugen kongen i lufta og header inn 1-0.

Kristoffer Haugen setter inn 1-0 mot Kristiansund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Og ti minutt seinere er det ny corner fra Eikrem. Denne gang til Magnus Grødem som vinner luftduellen med Sander Kartum og header i mål.

Magnus Grødem fornøyd etter å ha scoret Moldes andre mål. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

– Det er veldig bra. Vi spiller slik at vi får veldig mange cornere. Nå har vi Grødem, Bjørnbak, Haugen, Benjamin og Birk, så det er lett å treffe noen store folk inne der. Zekhnini er også god i boksen. Det er en viktig egenskap, at vi slipper å drible oss inn i målet hver gang vi skal score. 14 mål i fjor er veldig bra, sa Magnus Eikrem til Romsdals Budstikke.

Nå var Molde oppe i fem cornermål på åtte kamper i årets sesong. Eikrem var klar på at det var han som skulle ta cornerne for Molde.

– Ja, jeg skal fortsette med det. Emil (Breivik) er sugen på å ta over, men de eldste er eldst. Jeg bestemmer, smilte kapteinen.

Molde fortsatte å dominere utover omgangen, og Molde skulle vel hatt et straffespark da Amidou Diop treffer standfoten til Eikrem. MFK-kapteinen gikk overende, og hadde tydelige smerter. Dommer vinket spillet videre.

Magnus Wolff Eikrem ville ha straffespark etter duellen med Amidou Diop. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Molde fikk flere muligheter til å score sjøl om KBK slapp bedre til etter pause. Både Kristoffer Haugen, Rafik Zekhnini, Markus Kaasa og David Datro Fofana hadde store muligheter til å pynte ytterligere på resultatet.

I stedet var det bunnlaget Kristiansund som skulle få et trøstemål med kveldens siste spark på ballen. Bendik Bye dunket ballen i mål fire minutt på overtid.

Et bluss ble kastet inn på banen av Kristiansunds supportere. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Overtidsscoringen irriterte Erling Moe som ellers var fornøyd med seieren i en travel periode for MFK-laget.

– Seieren er jo helt fortjent hvis du ser på sjansestatistikken. Vi hadde mange store sjanser gjennom andre omgang og burde drept kampen flere ganger. Det ble aldri kjempespennende, og reduseringa kom jo langt på overtid, men da skulle vi hatt flere mål til for lenge siden, sier Moe.

Se scoringene fra kampen her!

Spillerbørsen: Magnus Wolff Eikrem noterte seg for 8 på børsen i Romsdals Budstikke. Grødem, Haugen og Risa fikk 7.

Eliteserien 2022 - Runde 7
Molde - Kristiansund2-1
Strømsgodset - Vålerenga3-2
Sarpsborg 08 - Aalesund1-2