Straffedrama mot Vålerenga

Intility Arena  19. september

Tilskuere: 7084

Mål:
1-0 Henrik Bjørdal (straffe 31)
1-1 Martin Ellingsen (straffe 44)

Moldes lag: Andreas Linde - Martin Linnes (Birk Risa fra 75), Martin Bjørnbak, Sheriff Sinyan, Kristoffer Haugen - Martin Ellingsen, Etzaz Hussain (Sivert Mannsverk fra 64) - Eirik Ulland Andersen (Rafik Zekhnini fra 90), Magnus Wolff Eikrem (Magnus Grødem fra 90), Ola Brynhildsen - Ohi Omoijuanfo.

Gule kort: Ulland Andersen og Hussain

Molde reiste til Oslo med en stygg bortestatistikk i bagasjen. Det begynte å bli alvorlig lenge siden laget hadde tatt tre poeng på bortebane, men storseieren i forrige runde ga håp om at Molde hadde funnet tilbake storformen. Etter kampen mot Vålerenga ble det imidlertid mest snakk om straffespark.

For det skulle ende 1-1 etter at begge lag hadde scoret fra 11-metersmerket. Det var ingenting å si på at Vålerenga fikk straffe da Ola Brynhildsen felte Henrik Bjørdal etter en halvtimes spill. Bjørdal tok straffesparket selv, sendte Andreas Linde til venstre og ballen til høyre og ga Vålerenga ledelsen.

NTB_fRlHpZ_ML-o.jpg
Henrik Bjørdal jubler med lagkamerater etter 1-0-målet på Intility Arena. MFK-supporterne i bakgrunnen er mindre fornøyde. Foto: Annika Byrde / NTB

Det skulle bli mer uenighet og sterke følelser rundt Moldes straffespark mot slutten av omgangen. Martin Ellingsen var på veg ut av 16-meteren da han falt etter en duell med Ivan Näsberg. Assistentdommeren vinket umiddelbart for en forseelse, og dommer Aslan viste først frispark like utenfor 16-meteren.

NTB_H79F1AExBA8.jpg
Eirik Ulland Andersen ville at dommer Mohammad Usman Aslam skulle se på storskjermen i straffesituasjonen - det endte med gult kort. Foto: Annika Byrde / NTB

Eirik Ulland Andersen prøvde å få dommeren til å se situasjonen oppe på storskjermen, men det resulterte bare i gult kort fra Aslan. Men etter å ha konferert med sin assistent, pekte dommeren likevel på straffemerket. Og fra det merket gjorde Ellingsen ingen feil. 1-1.

NTB_eVdgv82tcRs.jpg
Martin Ellingsen og Martin Bjørnbak feirer etter 1-1-målet. Foto: Annika Byrde / NTB

Vålerenga-trener Dag Eilev Fagermo var veldig uenig i at det ble dømt straffe, og foran TV-kameraene ble det en heftig krangel mellom ham og Magnus Wolff Eikrem som mente straffesparket var klart.

– Han snubler i egne bein. Du må se, Magnus! sa Fagermo og henviste til reprisen som rullet.

– Han blir tatt med kneet hans. Det er innenfor også. Han dømmer jo utenfor først. Han blir tatt først, slapp av, sa Eikrem til Fagermo.

Det ble ikke flere mål i kampen til tross for store sjanser for begge lag. Molde kunne ha ledet inn til pause, for etter straffescoringen hadde både Eikrem og Ellingsen stolpetreff.

– Det er litt bittert. Jeg føler vi har klart flest sjanser, og at vi burde avgjøre det. Men vi er ikke helt dyktige nok i avslutningsøyeblikket. Da blir det 1-1. Det er bedring av oss på bortebane. Vi må ta med oss det. Men vi går ikke for ett poeng, vi går for tre. Det blir to for lite i dag, sa Martin Ellingsen.

Erling Moe var mer fornøyd:

– For oss er det et godt steg med tanke på at vi spiller den fotballen vi ønsker på bortebane. I tidligere kamper har vi blitt litt feige, spilt mye bakover og vært et lag som hele tida spiller mot etablert. I dag er vi det beste laget på banen. I dag er jeg langt mer fornøyd med det vi presterer på bortebane, oppsummerte MFK-trener Erling Moe til Discovery.

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Linnes, Ellingsen og Sinyan fikk seksere på RB-børsen.

Eliteserien 2021 - Runde 19
Vålerenga - Molde1-1
Viking - Bodø/Glimt1-3
Odd - Lillestrøm2-3
Stabæk - Strømsgodset utsatt til 29/90-0
Sarpsborg 08 - Rosenborg1-3
Mjøndalen - Sandefjord 1-1
Kristiansund - Haugesund3-2
Tromsø - Brann 1-1
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt1940-1938
2.Molde1946-2337
3.Kristiansund1927-2235

Neste runde: Ny uavgjort - Glimt rykker fra

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!