Snudde 1-2 til 3-2 på Lerkendal!

BILDET: Trond Strande er rimelig fornøyd med keeper Andreas Linde etter at Molde har vunnet på Lerkendal. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Rosenborg - Molde 2-3

Eliteserien 4. runde
Lerkendal stadion 24. mai

Tilskuere: 600

Mål:
0-1 Etzaz Hussain (9)
1-1 Kristoffer Zachariassen (43)
2-1 Carlo Holse (78)
2-2 Eirik Hestad (87)
2-3 Martin Bjørnbak (90)

Gule kort: Hussain og Brynhildsen

Moldes lag: Andreas Linde - Erling Knudtzon, Martin Bjørnbak, Stian Gregersen, Kristoffer Haugen - Fredrik Aursnes, Etzaz Hussain - Eirik Ulland Andersen (Eirik Hestad fra 55), Magnus Wolff Eikrem (Emil Breivik fra 65), Ola Brynhildsen (Mathis Bolly fra 81) - Ohi Omoijuanfo (David Fofana fra 65).

Noen tre-poengere er deiligere enn andre. Den på Lerkendal en vakker maikveld i 2021 var av den sorten. Molde tok seieren etter en voldsom sluttspurt og sørget for fortsatt tabelltopp!

Det begynte så bra. Allerede etter ni minutt la Ohi Omoijuanfo inn i feltet. Der kom Etzaz Hussain som dempet ballen før han sendte den kontant i mål!

NTB_FjUm7HIYabQ.jpg
Etzaz Hussain jubler etter scoring mot Rosenborg på Lerkendal. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Begge lag hadde store sjanser til scoringer, men 1-1 kom først to minutt før pause. Det var Kristian Zachariassen som headet inn utligningen på vakkert vis. Det var fortjent - etter en jevnspilt omgang.

Etter pause tok Åge Hareides Rosenborg mer over, og Carlo Holse sendte hjemmelaget i ledelsen etter 78 minutt. Da hadde de hatt en rekke sjanser til flere mål, men Andreas Super-Linde leverte virkelig varene på Lerkendal denne kvelden.

NTB_d9ugQS19_C0.jpg
Andreas Linde reddet det meste på Lerkendal. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Klokka viste 86 minutt, og Molde så ut til å være sluttkjørte. Men så skjer det vakre! Innbytter Fofana sender ballen til Aursnes som sender ballen videre med et genialt hælspark til innbytter Eirik Hestad. Han dunker inn utligningen. 2-2!

NTB_1v74uazxMKE.jpg
Eirik Hestad jubler etter 2-2-målet. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ny energi til Molde-spillerne, og på overtid var de samme spillerne i aksjon igjen. Fredrik Aursnes legger inn fra høyre, og Fofana header i stanga! Ballen havner hos Hestad som header videre til  Martin Bjørnbak. Stopperen lar seg ikke be to ganger og sender ballen i mål fra to meter - en ellevill snuoperasjon er fullført!

NTB_UgwDzQYUHFw.jpg
Martin Bjørnbak jubler etter sammen med resten av laget etter seiersmål på overtid mot Rosenborg. Foto: Ole Martin Wold / NTB

– Det er godt. Vi ble kjørt over i andre omgang, så at vi snur det på slutten viser at det er pondus og lidenskap i oss. Vi gir ikke opp og det er godt å se. Det har ikke vært en vane å dra hjem herfra med tre poeng, sa Molde-trener Erling Moe til NRK.

NTB_puEh7ju-fGM.jpg
Rosenborgtrener Åge Hareide og Molde-trener Erling Moe i godt humør før kamp. Hareide var ikke like fornøyd etter kampen. Foto: Ole Martin Wold / NTB

– Det er kjekt å ha litt marginer igjen, og at det kommer på Lerkendal er en ekstra glede for de som har vært her og tapt alle gangene, sa Eirik Hestad til statskanalen. Dette var Moldes første seier på Lerkendal siden 2014.

Spillerbørs: Eirik Hestad fikk 8 på en ujevn MFK-børs i Romsdals Budstikke. Andreas Linde og Fredrik Aursnes fikk 7.

Rosenborg spilte for øvrig mot Brann i midt-uka (framskutt fra runde 14) og vant 3-2.

Eliteserien 2021 - Runde 4
Rosenborg - Molde 2-3
Odd - Sarpsborg 081-1
Brann - Bodø/Glimt 1-2
Haugesund - Stabæk0-0
Lillestrøm - Viking 1-3
Kristiansund - Strømsgodset 1-0
Mjøndalen - Vålerenga1-1
Tromsø - Sandefjord1-3
PlassLagKamperMålPoeng
1.Molde412-510
2.Bodø/Glimt49-310
3.Rosenborg513-88

Neste runde: Ledet, men tapte tre viktige poeng

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!

Publisert: 30.06.2024, oppdatert: 06.07.2024
Skrevet av: Øyvind Brunvoll