Rødt kort, straffebom og ny Ohi-dobbel

BILDET: Ohi med to nye fulltreffere mot Stabæk. Her jubles det i helhvitt på Nadderud. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Stabæk - Molde 0-3

Eliteserien - 23. serierunde
Nadderud stadion - 23. oktober

Tilskuere: 2413

Mål:
0-1 selvmål Ivan Mesik (16)
0-2 Ohi Omoijuanfo (49)
0-3 Ohi Omoijuanfo (83)

Moldes lag: Andreas Linde – Erling Knudtzon, Sheriff Sinyan, Birk Risa, Kristoffer Haugen – Sivert Mannsverk (Magnus Grødem fra 90), Martin Ellingsen (Fredrik Sjølstad fra 51) – Eirik Ulland Andersen (Rafik Zekhnini fra 27), Emil Breivik, Ola Brynhildsen – Ohi Omoijuanfo (Etzaz Hussain fra 90).

Rødt kort (to gule): Birk Risa (34) - en kamps karantene
Gule kort: Linde og Breivik

Molde inntok tabelltoppen denne lørdagen på Nadderud. Med 3-0 over nedrykkstruede Stabæk gikk Molde forbi Bodø/Glimt på bedre målforskjell. Men Bodø/Glimt skulle spille sin kamp søndag, og med bare uavgjort der, tok de tilbake 1. plassen med ett poeng.

Molde fikk en heldig start mot Stabæk. 1-0 kom etter et drøyt kvarter. Ola Brynhildsen la hardt inn foran mål, og der var Ivan Mesic uheldig og satte ballen i eget mål.

Stabæk fikk nytt håp da Birk Risa fikk sitt andre gule kort allerede etter en drøy halvtime. Dommer Kristoffer Hagenes mente Risa hadde dradd ned Fitir Azemi, og til de flestes overraskelse var det nok til at dommer sendte Risa til en tidlig dusj.

NTB_yfarITQxpkQ.jpg
Birk Risa fikk rødt kort av dommer Kristoffer Hagenes allerede etter 35 minutt. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Molde var gode nok til fortsatt å dominere sjøl med 10 mann.

Laget fikk gode overgangsmuligheter, og fire minutt etter pause kunne Ola Brynhildsen bryte og sende Ohi aleine gjennom med en halv fotballbane å løpe på. Toppscoreren plasserte ballen trygt forbi keeper og i lengste hjørne. 2-0!

NTB_C6Lk5cpV-FQ.jpg
Ustoppelige Ohi Omoijuanfo konstaterer at ballen går i mål - Molde leder 2-0! Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Så skulle Ohi få en god mulighet for 3-0. Han gikk i bakken på vei ut av 16-meteren, og dommer mente han ble felt. Straffespark - som Ohi sjøl skulle ta. Ballen føyk imidlertid i tverrliggeren, og han fikk heller ikke satt returen i mål.

Men sju minutt før slutt skulle Ohi likevel få titt andre mål for dagen. Ny overgang, og denne var det en rask Rafik Zekhnini som stormet opp på høyresiden. Han kunne sikkert ha satt ballen i mål sjøl, men han serverte heller Ohi som lå godt plassert til venstre. Og denne gangen gjorde Ohi ingen feil. 3-0 på bortebane!

– Det var deilig å score to mål. Jeg hadde avslutninger før kampen og klarte ikke å løfte ballen, og så føk ballen i tverrliggeren på straffen. Men det var deilig å sette den i mål etterpå, sa Ohi til Discovery.

NTB_QVOJ95vHHOE.jpg
Moldespillerne jubler etter 3-0 over Stabæk på bortebane. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Tidligere Stabæk-spiller Ohi måtte tåle en del meldinger fra tribunen under kampen.

- Det er alltid sånn å komme tilbake hit. Jeg vet egentlig ikke hvorfor de er så grinete. De fikk del penger i banken da jeg ble solgt til Molde, og jeg gjorde jobben da jeg var i Stabæk, så jeg vet ikke hva de har imot meg, sa Ohi til Eurosport. Han ble likevel stående og skrive autografer til unge Stabæk-supportere etter kampen.

NTB_jRPu7Uwuhtc.jpg
Ohi Omoijuanfo takket supporterne etter to nye scoringer. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Erling Moe var også godt fornøyd med tre bortepoeng.

– Jeg synes vi er bedre med ti enn med elleve i dag, faktisk. Jeg synes vi var svake i åpninga av kampen. Vi var på halvdistanse og klarte ikke støte ut i sonene våre. Da synes jeg vi hang litt i tauene. Men etter en skuffende start så spiller vi 60 minutter med ti spillere, og da er vi det beste laget, rett og slett. Vi slapp ikke til noe og det er vi som skaper de store. Da gjør vi det mange mener vi ikke er flinke til, å ligge lavt i banen og være tålmodige.

Molde måtte klare seg uten kaptein Magnus Wolff Eikrem, og Eirik Ulland Andersen måtte kaste inn håndkleet allerede før halvtimen var gått.

NTB_jYbYgYjgI6Y.jpg
Eirik Ulland Andersen måtte ut med skade i 1. omgang. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Og med Birk Risa ute neste kamp, begynte det å bli mange spillere på tribunen før innspurten denne høsten. Og allerede om fire dager kom Bodø/Glimt, som hadde gruset Roma på hjemmebane, på besøk til "seriefinale" på Aker stadion...

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Tre spillere fikk 67 i Romsdals Budstikke: Sinyan, Brynhildsen og Omoijuanfo.

Eliteserien 2021 - Runde 23
Stabæk - Molde0-3
Strømsgodset - Bodø/Glimt1-1
Kristiansund - Sarpsborg 081-3
Viking - Lillestrøm5-1
Rosenborg - Sandefjord4-1
Odd - Brann3-3
Tromsø - Mjøndalen1-0
Vålerenga - Haugesund2-1
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt2347-2148
2.Molde2357-2647
3.Rosenborg2349-3941

Neste runde: Molde snublet i gullkampen

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!