Ny uavgjort - Glimt rykker fra

BILDET: Poengfangsten har ikke vært god nok til å holde følge med Bodø/Glimt de siste serierundene. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Molde - Viking 2-2

Eliteserien - 20. runde
Aker stadion 26. september

Tilskuere: 3124

Mål:
1-0 Eirik Ulland Andersen (33)
1-1 Samuel Kari Fridjonsson (70)
2-1 Ohi Omoijuanfo (71)
2-2 Shayne Pattynama (72)

Moldes lag: Andreas Linde – Martin Linnes (Erling Knudtzon fra 84), Martin Bjørnbak, Sheriff Sinyan, Birk Risa (Kristoffer Haugen fra 61.) – Martin Ellingsen (Sivert Mannsverk fra 61), Etzaz Hussain – Eirik Ulland Andersen, Magnus Wolff Eikrem, Ola Brynhildsen (Rafik Zekhnini fra 84) – Ohi Omoijuanfo.

Gule kort: Eikrem, Sinyan og Bjørnbak

Ny uavgjort for Molde, mens Bodø/Glimt vinner og vinner. Etter 2-2 hjemme mot Viking blir det tre poengs luke opp til nordlendingene.

Det startet bra for Molde. Laget skapte store sjanser i 1. omgang, men målet kom ikke før vi hadde passert halvtimen. Et innlegg fra Birk Risa treffer Ola Brynhildsen bak i feltet. Han header videre til en hardt presset Eirik Ulland Andersen som får headet i mål fra kort hold.

NTB_5K5DN4dyQ_M.jpg
Eirik Ulland Andersen headet inn 1-0 i 1. omgang. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Ledelsen var fortjent inn til pause. Laget hadde de største sjansene, sjøl om også Viking var nære på vet et par anledninger. Nærmest var Zlatko Tripic som så at Andreas Linde var langt ute på banen. Skuddet fra 40 meter gikk imidlertid like utenfor!

NTB_r956mhv-_vE.jpg
Molde var lite fornøyd med dommer Tore Hansen denne kampen. Her gir han Magnus Wolff Eikrem gult for klager etter en frisparkavgjørelse. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Molde kjørte på etter pause, og det var smått utrolig at ikke Eirik Ulland Andersen satte sitt andre mål da han plutselig var helt aleine med keeper. Men han fikk en uheldig touch, slik at keeper fikk kastet seg fram og hindret scoring.

Men da klokka rundet 70 minutt, skjedde alt plutselig fort. Viking satte opp et flott angrep. Joe Bell sender ballen inn i feltet, og der er Fridjonsson mer våken enn Molde-forsvaret. Han sniker seg inn foran keeper og flikker inn utligningen.

NTB_VW54rbiwK5Y.jpg
Samúel Kári Friðjónsson lurte MFK-forsvaret og satte inn 1-1. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Viking-gleden varte bare noen sekund. For Molde har toppscorereren i eliteserien, og nå var det på tide å vise seg fram. Magnus fant Ohi i bakrommet, og når midtstopper Brekalo sklir, får Ohi klar bane mot mål. Gianni Stensness kaster seg inn for å blokkere, men Ohi finter ham vekk og plasserer ballen elegant i mål.

Dermed hadde Ohi 21 eliteseriemål - og er tidens mestscorende i en eliteseriesesong. Den gamle rekorden var 20 mål for både Andreas Lund og Ole Gunnar Solskjær.

NTB_REPfq2rN4Bs.jpg
Moldespillerne jublet etter Ohi Omoijuanfos scoring til 2-1 mot Viking. Men Viking kom raskt tilbake og utlignet igjen. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Men heller ikke Molde skulle glede seg lenge over scoring. For Viking stormet umiddelbart i angrep. Kevin Kabran fikk ballen ute på høyresiden og la inn til Shayne Pattynama som hadde løpt seg fri foran mål. Han sendte ballen videre i mål, mens Molde-spillerne ropte etter offside.

Målet ble imidlertid godkjent, og Viking klarte å holde Molde unna i sluttminuttene og sikre uavgjort på Aker stadion.

– Vi burde dratt dette i land. Det er trepoengere som teller mest. Vi er aldri fornøyd når vi ikke tar tre hjemme. sa Erling Moe etter kampen.

NTB_ttGlXB0RH_g.jpg
Erling Moe ikke helt fornøyd mot slutten av kampen. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Romsdals Budstikke ga to sjuere: Wolff Eikrem og Sinyan.

Eliteserien 2021 - Runde 20
Molde - Viking2-2
Bodø/Glimt - Vålerenga 1-0
Lillestrøm - Tromsø1-2
Strømsgodset - Sarpsborg 085-0
Rosenborg - Mjøndalen3-1
Sandefjord - Stabæk 0-3
Haugesund - Odd 1-3
Brann - Kristiansund3-1
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt2041-1941
2.Molde2048-2538
3.Rosenborg2043-3537

Neste runde: Etterlengtet borteseier i pøsregn

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!