Ledet, men tapte tre viktige poeng

BILDET: Det ville seg ikke for Molde hjemme mot Vålerenga. Her fortviler Ohi Omoijuanfo og Etzaz Hussain etter misbrukt sjanse. Foto: Svein Ove Ekornesvåg.

Molde - Vålerenga 2-3

Eliteserien - 5. runde
Aker stadion 27. mai

Tilskuere: 600

Mål:
0-1 Christian Borchgrevink (2)
1-1 Kristoffer Haugen (39)
2-1 Kristoffer Haugen (47)
2-2 Amor Layouni (62)
2-3 Aron Dønnum (81)

Moldes lag: Andreas Linde - Marcus Holmgren Pedersen (Erling Knudtzon fra 77), Sheriff Sinyan, Stian Gregersen, Kristoffer Haugen - Fredrik Aursnes, Etzaz Hussain - Eirik Hestad, Magnus Wolff Eikrem (Eirik Ulland Andersen fra 77), Ola Brynhildsen (Mathis Bolly fra 84) - David Fofana (Ohi Omoijuanfo fra 65).

Gult kort: Haugen

Vålerenga kom til Aker stadion med en begredelig statistikk fra de ti siste åra: ni tap og en uavgjort. Men takket være scoringer av Amor Layouni og Aron Dønnum, snudde de til seier denne gangen, og Molde måtte se Bodø/Glimt stikke litt av i tabelltoppen.

Det startet dårlig for Molde. Christian Borchgrevink sendte Vålerenga i ledelsen allerede etter 2 minutt.

- Det var vel mer som en klarering som føyk i mål, sa målscoreren sjøl.

NTB_rrURAik4Ajw.jpg
Kristoffer Haugen setter inn 1-1 forbi keeper Kristoffer Klaesson. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Men Kristoffer Haugen, som aldri har scoret mer enn ett mål i en kamp, slo til med både 1-1 og 2-1. De første målet kom seks minutt før pause da han avsluttet et svært langt Molde-angrep. Nydelig framspill av Eirik Hestad, og goalgetterscoring av Haugen!

NTB_X1ffRTV_k-E.jpg
Kristoffer Haugen jubler med lagkamerater etter 2-1 målet. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Og rett etter pause hadde Kristoffer Haugen snudd kampen fra 0-1 til 2-1. Denne gangen kom scoringen på heading etter en corner fra Magnus Wolff Eikrem.

Men utover omgangen sovnet moldelaget. Først utlignet Amor Layouni da han fikk stå aleine i feltet og heade inn scoring etter en drøy times spill.

NTB_T5sfY4SwGBA.jpg
Amor Layouni setter inn 2-2 forbi keeper Andreas Linde Ola Brynhildsen til venstre, Sheriff Sinyan og Fredrik Aursnes til høyre. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Og så fullførte nylig landslagsuttatte Aron Dønnum snuoperasjonen da han kom aleine med Andreas Linde etter en forsvarstabbe av Stian Gregersen. Linde stoppet første forsøk, men Dønnum scoret på returen.

NTB_2q-10Jh11-c.jpg
Aron Dønnum scorer det avgjørende målet mot Molde på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Molde-trener Erling Moe sa til tv-kanalen Discovery at tapet var tungt. Han var kraftig irritert over bortelagets uttelling.

– Det er en kamp hvor de har fire avslutninger og scorer på tre. Det er altfor dårlig av oss. Vi slipper inn for enkle mål, sa han.

Han mente laget «sovnet» eller datt ut av rytmen i enkelte perioder. Og det ble kostbart mot Dag Eilev Fagermos menn.

Spillerbørs: Lav spillerbørs i Romsdals Budstikke etter tapet. Bare Kristoffer Haugen ser 6-tallet på børsen, mens seks spillere fikk 5.

Eliteserien 2021 - Runde 5
Molde - Vålerenga2-3
Bodø/Glimt - Haugesund 2-0
Sandefjord - Rosenborg 1-2
Sarpsborg 08 - Kristiansund0-1
Stabæk - Brann 2-0
Strømsgodset - Tromsø1-1
Viking - Mjøndalen2-1
Lillestrøm - Odd1-0
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt511-313
2.Rosenborg615-911
3.Molde514-810

Neste runde: Snytt for scoring - målløst mot Mjøndalen

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!