Etterlengtet borteseier i pøsregn

BILDET: Øs pøs og tøffe dueller i Skien! Ola Brynhildsen får vaska seg. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Odd - Molde 1-3

Eliteserien - 21. runde
Skagerak Arena 3. oktober

Tilskuere: 6655

Mål:
0-1 Eirik Ulland Andersen (19)
1-1 Conrad Wallem (28)
1-2 Ohi Omoijuanfo (42)
1-3 Eirik Ulland Andersen (64)

Moldes lag: Andreas Linde – Martin Linnes, Martin Bjørnbak, Sheriff Sinyan, Kristoffer Haugen – Martin Ellingsen, Sivert Mannsverk – Eirik Ulland Andersen (Erling Knudtzon fra 79), Magnus Wolff Eikrem (Emil Breivik fra 79), Ola Brynhildsen (Rafik Zekhnini fra 89) – Ohi Omoijuanfo (David Fofana fra 90)

Gult kort: Linnes

Etter en tung periode kunne Molde endelig vise seg fram også som et godt bortelag. Odd var i realiteten sjanseløse mot et MFK som skapte flere store sjanser.

Scoringene var ikke av den storslagne sorten, men de viste moldespillere som ville krige ballen i mål. Som NTB skrev om kampen: "Molde-spissene bommet på mange sjanser, men fikk kriget ballen i mål da det gjaldt som mest."

1-0 kom etter et flott moldeangrep på høyresiden. Eirik Ulland Andersen fikk ballen etter et hælspark og jobbet seg inn mot sentrum på 16-meteren. Prøvde å spille vegg med Ola Brynhildsen, men Odd-forsvaret kom foran og blokkerte. Men ballen spratt Moldes vei, og havnet ute hos Ulland Andersen igjen. Han fyrte av fra 15 meter, og ballen gikk inn nede i venstre hjørne.

NTB_by8MfR_6x_g.jpg
Eirik Ulland Andersen jubler med lagkamerater etter å ha gitt Molde 1-0 i Skien. Foto: Trond R. Teigen / NTB

Odd slo tilbake. Moldegutten Sander Svendsen drev fram på venstresiden og slo et perfekt innlegg foran mål der Conrad Wallem kastet seg fram og sette inn 1-1 fra kort hold.

NTB_wDPTLqz5bk0.jpg
Conrad Wallem utlignet for Odd etter innlegg fra Sander Svendsen. Foto: Trond R. Teigen / NTB

Men Molde har toppscoreren i Eliteserien, og han var nok en gang på rett plass til rett tid. Magnus Wolff Eikrem la en flott ball inn i feltet der Ola Brynhildsen headet i stolpen. Returen spratt ut til Ohi som scoret fra veldig kort hold. Eliteseriescoring nr. 22 for Ohi.

NTB_4pud9gKSWBA.jpg
Ohi Omoijuanfo er der han skal være og setter inn 2-1 for Molde. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Etter kampen fikk Ohi vite at han var tatt ut i landslagstroppen.

Molde fortsatte å skape store sjanser etter pause, og målet kom midtveis i omgangen. Fint moldespill der Ola Brynhildsen spilte fri Kristoffer Haugen på venstresiden. Og inne i feltet var det Eirik Ulland Andersen som skled inn 3-1 fra kort hold.

NTB_ttVPuDZB1bY.jpg
Eirik Ulland Andersen satte sitt andre og MFKs tredje scoring fra kort hold. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Flere mål ble det ikke, og Molde holdt dermed følge med Glimt i gullkampen. Og viktigst var det å vise at de kunne vinne også på bortebane. Før kampen hadde laget bare én borteseier på de fem siste forsøkene.

NTB_RYAfeUioUEk.jpg
Takk til MFK-supporterne som trosset pøsregnet og støttet laget i Skien. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

I denne kampen vartet MFK opp med festfotball i striregnet i Skien og sikret seg en etterlengtet 3-poenger på bortebane.

– Det blir bestandig et mas og et trykk rundt sånne ting. Vi må erkjenne at vi en periode ikke har hatt den rette balansen i oss på bortebane. Vi har slitt litt der, sa Molde-trener Erling Moe til Discovery. – I dag var det sånn jeg ville ha det. Vi spiller en meget god bortekamp, vi har god balanse, har et bra ettertrykk og skaper masse. Vi fortjener seieren, sa Moe.

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: RB ga 7 til Wolff Eikrem og Ulland Andersen. Seks spillere fikk 6.

Eliteserien 2021 - Runde 21
Odd - Molde 1-3
Stabæk - Bodø/Glimt 0-3
Sarpsborg 08 - Lillestrøm2-1
Vålerenga - Strømsgodset 3-0
Kristiansund - Rosenborg1-0
Viking - Sandefjord 2-1
Tromsø - Haugesund 2-0
Mjøndalen - Brann1-1
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt2144-1944
2.Molde2151-2641
3.Kristiansund2129-2538

Neste runde: Pyro, pøsregn og 3-0!

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!

Publisert: 15.07.2024, oppdatert: 17.07.2024
Skrevet av: Øyvind Brunvoll