Effektive Molde stoppet Glimt-statistikkene

BILDET: "Erling Mourinho" godt fornøyd etter å ha vunnet i Bodø og sett sitt lag overta tabelltoppen. Foto: Mats Torbergsen / NTB

Bodø/Glimt - Molde 0-2

Eliteserien - 9. serierunde
Aspmyra stadion 24. juni

Tilskuere: 2000

Mål:
0-1 Ohi Omoijuanfo (51)
0-2 Ohi Omoijuanfo (78)

Moldes lag: Oliver Petersen - Marcus Holmgren Pedersen, Martin Bjørnbak, Stian Gregersen, Kristoffer Haugen - Fredrik Aursnes, Etzaz Hussain - Eirik Hestad (Emil Breivik fra 33), Eirik Ulland Andersen (Magnus Grødem fra 78), Ola Brynhildsen - Ohi Omoijuanfo

Gule kort: Kristoffer Haugen og Eirik Ulland Andersen

Bodø/Glimt hadde ikke tapt hjemme på over to år. De hadde scoret minst to mål i hver av de siste 22 hjemmekampene, og de hadde ikke gått målløse av banen på nesten to år. Dette var kvelden da Molde stoppet alle disse fantastiske statistikkene og overtok tabelltoppen.

Før sesongen prøvde Bodø/Glimt å sikre seg Ohi Omoijuanfo - uten å lykkes. På Aspmyra denne junikvelden sørget toppscoreren for å fylle på med eliteseriemål nr 10 og 11, og sammen med resten av laget kunne han fly hjem til Molde med tre poeng.

Bare målforskjell skilte lagene før denne kampen, men nå lå Molde tre poeng foran etter en jevn og spennende kamp.

Bodø/Glimt hadde det meste av banespillet i 1. omgang, mens Molde hadde de største sjansene. Men verken Ohi eller Stian Gregersen klarte å omsette sjansene til scoringer. Det klarte heller ikke Erik Botheim som ble stoppet av moldekeeper Oliver Petersen.

NTB_83dMi9iFSW0.jpg
Bodø/Glimts Erik Botheim har akkurat bommet på en stor mulighet - Oliver Petersen har kontroll. Foto: Mats Torbergsen / NTB

Etter pause viste Ohi hvorfor flere klubber ønsket seg hans signatur denne sommeren. Seks minutt ut i omgangen stiger han til værs etter en corner, og headingen satt der den skulle.

NTB_XwWm2hRoTB0.jpg
Blåhvit jubel etter at Ohi Omoijuanfo ga Molde ledelsen 1-0 på Aspmyra stadion. Foto: Mats Torbergsen / NTB

Glimt jaktet utligning, og den største sjansen var det den innleide brasilianeren Vitor Pernambuco som fikk. Men igjen sto Oliver Petersen i veien med en lynrask refleksredning.

I stedet var det Molde som la på til 2-0 12 minutt før slutt. Ohi ble servert av Ola Brynhildsen, men keeper Nikita Haikin var fint ute og blokkerte skuddet. Returen gikk ut til Magnus Grødem som fra død vinkel fikk lagt inn igjen foran mål der Ohi på nytt var på plass og puttet ballen i mål.

NTB_OVWV43saOjI.jpg
Mer moldejubel når Ohi Omoijuanfo øker Moldes ledelse til 2-0 og takker Magnus Grødem for kjempejobb i forkant av scoringen. Foto: Mats Torbergsen / NTB

– Jeg er i en god sone nå, og gjorde en bra kamp i dag, mens gutta støttet meg bra. Det er en skikkelig lagseier. Vi jobber knallhardt defensivt, sa Omoijuanfo til Discovery etter kampen.

Stian Gregersen leverte en sterk kamp i Bodø.

– Vi ble overkjørt i første omgang, men vi holdt unna. Det ble bedre i andre omgang. Vi fikk parkert bussen, og så vet vi at vi har Ohi som er toppscorer i ligaen. Og så har vi «Erling Mourinho». I dag kan vi kalle ham det, smilte Gregersen til Eurosport og sammenlignet Moes taktiske egenskaper med legenden José Mourinho.

NTB_L2B7v-4oL7w.jpg
Stian Gregersen rager høyest og rydder unna i Bodø. Foto: Mats Torbergsen / NTB

Moldetreneren lo godt da han ble konfrontert med Gregersens skryt.

– Riktig, hehe. Vi gjør en bortimot prikkfri kamp defensivt, og så er vi ikke så gode som vi ønsker med ballen. Men med de utfordringene vi har i hverdagen, så er det en veldig god prestasjon å komme opp hit og rett og slett lukke døra. Vi har et lag hjemme, også, som sitter og kikker på, så jeg synes det er sterkt det vi gjør. Jeg er veldig glad for at vi har skapt en enhet som er råsterk. Den står sammen og holder i hop, og det ser vi et godt bevis på i dag, sa Moe til Eurosport.

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørsen: Storscorer Ohi noterte seg for en ny åtter på Romsdals Budstikkes spillerbørs. Stian Gregersen og Fredrik Aursnes fikk 7 etter seieren over gullkonkurrenten.

Eliteserien 2021 - Runde 9
Bodø/Glimt - Molde 0-2
Haugesund - Brann1-0
Kristiansund - Mjøndalen 1-1
Strømsgodset - Sandefjord4-0
Odd - Tromsø3-0
Stabæk - Vålerenga0-2
Sarpsborg 08 - Viking1-2
Lillestrøm - Rosenborg2-0
PlassLagKamperMålPoeng
1.Molde1025-1123
2.Bodø/Glimt1021-920
3.Vålerenga917-1316

Neste runde: Solid hjemmeseier og ny Ohi-dobbel

Alt om MFKs kamper i Eliteserien 2021 her!

Alt om MFKs kamper i cupen her!

Eller mer interessert i Europa. Alt om de kampene her!