To straffespark sendte Molde videre mot Hødd

BILDET: Magnus Grødem var sikker på to straffespark, og dermed fortsetter cup-eventyret for Molde. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Hødd - Molde 1-2

Cupen 2021 - 2. runde
Høddvoll - 1. august 2021

Tilskuere: 970

Mål:
0-1 Magnus Grødem (straffespark 35)
1-1 Bendik Rise (69)
1-2 Magnus Grødem (straffespark 90+1)

Moldes lag: Alex Craninx - Mathias Fjørtoft Løvik (Erling Knudtzon fra 46), Birk Risa, Sheriff Sinyan, Stian Gregersen - Etzaz Hussain (Fredrik Aursnes fra 46), Sivert Mannsverk - Niklas Ødegård (Eirik Hestad fra 46), Magnus Grødem, David Datro Fofana (Magnus Wolff Eikrem fra 83)- Bjørn Bergmann Sigurdarson (Ola Brynhildsen fra 65)

Gule kort: Datro David Fofana og Fredrik Aursnes

To straffespark av Magnus Grødem måtte til for at lederlaget i Eliteserien skulle slå ut 2. divisjonslaget Hødd i norgesmesterskapet. Seiersmålet kom ett minutt inn i tilleggstida i en kamp der Hødd faktisk vant sjansestatistikken 7-6.

Sivert Mannsverk debuterte med en flott kamp mot Hødd. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Molde var inne i en travel periode med både serie, cup og europacup og stilte med mye nytt i startelleveren. Unggutta Ødegård og Løvik fikk fornyet tillit etter 1. rundekampen, Sigurdarson var tilbake etter skade, Craninx var tilbake fra leieopphold, og Sivert Mannsverk hadde så vidt vært med på en trening etter overgangen fra Sogndal.

Hødd åpnet best, og hjemmepublikummet i Ulsteinvik øynet sjansen da Oskar Løken gikk overende etter duell med Sheriff Sinyan. Men dommeren vinket spillet videre, og minuttet seinere var det i stedet Molde som fikk straffespark. Keeper Origi kom for seint i duellen med Fofana, og Magnus Grødem gjorde ingen feil fra 11-meteren. Keeper en vei, ballen den andre veien.

Store protester mot dommer Harald Røvig etter Moldes første straffespark på Høddvoll. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Etter pause kontrollerte Molde det meste. Hødd byttet inn blant andre Håkon Leine og Bendik Rise, og det ga uttelling etter 69 minutt. Leine headet ned til Rise som fyrte av fra 17 meter. Ballen føyk i tverrliggeren, ned på streken og opp i nettaket!

Rise var innblandet i et par andre store sjanser etter utligningen. En gang ble skuddet reddet av Craninx, en annen gang serverte han Bendik Engen som sendte ballen tverrliggeren.

Molde hadde også sine sjanser til å avgjøre, men klokka tikket mot ekstraomganger. Men så blir Eirik Hestad felt inne i i feltet, og dommeren peker igjen på straffemerket. Og igjen er det Grødem som tar ansvar. Han bytter hjørne, det samme gjør keeper, og dermed sto det 2-1 etter det første tilleggsminuttet.

Her sender Magnus Grødem Molde videre i cupen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

– Det var intenst, men sånn er NM. Det bruker å være tøft på Høddvoll, og det gått til både straffekonkurranse og ekstraomganger her, så vi må være fornøyd med at vi ble ferdige etter 90 minutter, sa Erling Moe til Romsdals Budstikke - vel vitende om at laget skulle til Trabzonspor i Conference League seinere i uka.

Erling Moe gratulerer spillerne etter seieren mot Hødd. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Han mente begge de to straffesparkene Molde fikk var korrekt idømt.

- Jeg synes vi bør ha en straffe til med Brynhildsen helt på tampen, og så vil sikkert Hødd ha en straffe også, sånn er det. Jeg vil ikke si at dommeren var med oss i dag, sa Erling Moe.

Neste runde: