2021

CUPGULL: Molde måtte vente til 1. mai 2022 før de kunne kåres til norgesmester for 2021. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Europa-suksess, straffe-tap, seriesølv og etter hvert et cupgull!

2021 startet med fire dramatiske kamper i Europaligaen der alle kampene på grunn av covid-restriksjoner måtte spilles på bortebane. Likevel slo Molde ut Bundesliga-laget Hoffenheim før det ble knepent tap mot spanske Granada.

Da en ny Europa-sesong startet på sommeren, ble det stopp da tyrkiske Trabzonspor gikk videre etter straffespark-konkurranse. Så ingen sluttspill denne gangen.

Full kok i tyrkiske Trabzon da Trabzonspor og Mole spilte 3-3. Foto: AP/NTB

I serien endte det med sølv - men i år var det dramatikk helt til siste slutt. Molde endte tre poeng bak Bodø/Glimt. Vi kunne glede oss over at Ohi Omoijuanfo med hele 27 mål ble toppscorer i Eliteserien før han takket for seg og fortsatte karrieren utenlands.

Ohi Omoijuanfo fikk prisen for årets toppscorer under Fotballfesten 2021 på Ullevaal stadion. Foto: Fredrik Hagen / NTB

I 2021 kunne vi endelig også spille cup i Norge. Men man rakk bare tre runder i kalenderåret, slik at resten av cupen måtte spilles på seinvinter/vår i 2022. Og det gikk rett så bra. :-) Molde kom til cupfinalen på Ullevaal og fire måneder inn i det nye året ble det cupgull nummer fem for de blåhvite! En herlig revansj mot Bodø/Glimt som hadde snytt Molde for et par seriegull.

Rett før jubelbrølet: Kaptein Magnus Wolff Eikrem med kongepokalen etter seier mot Bodø/Glimt på Ullevaal. Foto: Terje Pedersen / NTB

2021 var også året Molde hentet et ungt talent fra Elfenbenskysten i konkurranse med store europeiske klubber. David Datro Fofana skulle etter hvert bli Moldes mest lukrative spillersalg.

Her finner du alt om kampene:

Spillere 2021:

Keepere:
1 - Andreas Linde (28)
12 - Alex Craninx (26)
34 - Oliver Petersen (20)

Forsvarsspillere:
2 - Martin Bjørnbak (29)
3 - Birk Risa (23)
5 - Sheriff Sinyan (25)
6 - Stian Gregersen (25)
21 - Martin Linnes
27 - Marcus Holmgren Pedersen (21)
28 - Kristoffer Haugen (27)

Midtbanespillere:
7 - Magnus Wolff Eikrem (31)
8 - Fredrik Sjølstad (27)
8 - Sivert Mannsverk (19)
11 - Martin Ellingsen (26)
15 - Magnus Retsius Grødem
16 - Etzaz Hussain (28)
17 - Fredrik Aursnes (26)
19 - Eirik Hestad (26)
22 - Ola Brynhildsen (22)
23 - Eirik Ulland Andersen (29)
25 - Emil Breivik
30 - Mathis Bolly (31)

Angripere:
10 - Björn Bergmann Sigurdarson
14 - Erling Knudtzon (33)
17 - Rafik Zekhnini
20 - David Datro Fofana
99 - Ohi Omoijuanfo (27)

Ute på lån (hele eller deler av sesongen):
30 - Mathis Bolly
12 - Alex Craninx
26 - Mathias Ranmark
34 - Oliver Petersen

Sluttet i løpet av sesongen:
6 - Stian Gregersen
17 - Fredrik Aursnes
27 - Marcus Holmgren Pedersen
15 - Tobias Christensen

Trenerteam A-laget:

Erling Moe (hovedtrener), Trond Strande, Per Magne Misund, Børre Steenslid og Ørjan Nygård. Ny for året: Mattias Moström (toppspillerutvikler)

Styre og nøkkelroller:

Odd Ivar Moen (styreleder), Trond Brandeggen (nestleder), Birnir Emilsson (styremedlem), Vivian Nyheim Orset (styremedlem), Bendik Hareide (permisjon), Tone Brunvoll (styremedlem). Varamedlem: Michael Neerland.

Les årsmeldingen for 2021 her

Les lagrapporten for A-laget her