Treningskampene i 2020

Trening, så koronapause - og så trening igjen

Klubben startet treningene etter nyttår med tanke på en vanlig sesong. Men noen lokale treningskamper, Spania-opphold og noen siste kamper før eliteserien. Men 12. mars skulle alt endre seg - landet ble nedstengt på grunn av pandemi. MFK rakk sju treningskamper før nedstengningen.

Treningskamp 2020.jpeg
Klart for årets første treningskamp - mot Hødd på Aker stadion. Foto: MFK

1. februar:
Molde - Hødd 3-1

Årets første treningskamp var mot Hødd på Aker stadion. Molde vant 3-1 etter scoringer av Leke James, Magnus Wolff Eikrem og 16-åringen Mathias Fjørtoft Løvik. Mer om kampen her.

8. februar:
Kristiansund - Molde 1-1

Ei uke seinere var Kristiansund BK motstander. Det endte 1-1 etter at Martin Ellingsen utlignet på overtid. Mer om kampen her.

12. februar:

Molde - Kongsvinger 4-0

Molde la treningsleiren til Marbella i Spania, og Kongsvinger ble slått 4-0 på Marbella Football Center. Målene ble scoret av Mattias Moström, Fredrik Aursnes og Etzaz Hussain. Det fjerde målet var sjølmål. Mer om kampen her.

16. februar:
Molde - Krasnodar (Russland) 1-0

Neste treningsmotstander var russiske Krasnodar, og også russerne måtte gi tapt for Molde. Erling Knudtzon scoret kampens eneste mål.  Mer om kampen her.

19. februar:
Molde - Rostov (Russland) 1-0

Seier ble det også mot neste russiske motstander: Rostov. Mattias Moström sendte Molde i ledelsen allerede etter tre minutt, og 1-0 holdt resten av oppgjøret. Mer om kampen her.

28. februar:
Molde - Aalesund 5-2

Moldes seiersrekke i sesongoppkjøringen fortsatte mot Aalesunds FK på Aker stadion. Molde vant 5-2. Molde scoringer kom ved Martin Ellingsen, Erling Knudtzon, Magnus Wolff Eikrem, Leke James og Mattias Moström.  Se video fra kampen her.

6. mars:
Molde - Lillestrøm 2-0

Mars fortsatte slik februar hadde sluttet - med ny seier i treningskamp. Lillestrøm ble slått 2-0 (https://www.moldefk.no/nyheter/mfk-seier-over-lsk) på Aker stadion. Målene kom ved Tobias Christensen og Leke James (straffespark). Mer om kampen her.

10. mars ble neste treningskamp mot Sandefjord avlyst, og 12. mars stengte hele Norge ned. Alle idrettsarrangement ble satt på vent, og Aker stadion ble stengt med umiddelbar virkning.

31. mai:
Molde - Sogndal 1-2

Moldes første treningskamp etter korona-utbruddet gikk mot Sogndal på Aker stadion. Og her kom Moldes første tap for året. Sogndal vant 2-1 på Aker stadion etter at Leke James hadde scoret for Molde.
Verken publikum eller presse fikk se kampen live, da totalt antall mennesker ikke skulle overstige 50. Kampen ble imidlertid streamet på Rbnett, slik at fotballsultne MFK-tilhengere kunne få med seg kampen.

4. juni:
Molde - Kristiansund 4-2

Molde fikk spille ny treningskamp mot Kristiansund 4. juni, men også denne kampen måtte gå uten publikum. Molde vant 4-2 på Aker stadion etter at Tobias Christensen (2), Eirik Ulland Andersen og Marcus Holmgren Pedersen hadde scoret hjemmelagets mål.

Rbnett streamet også denne kampen. Høydepunktene kan du se her.

6. juni:
Brann - Molde 2-3

Moldes mål ble scoret av Magnus Wolff Eikrem, Ola Brynhildsen og Kristoffer Haraldseid. Haraldseid pådro seg for øvrig en alvorlig korsbåndskade bare få dager seinere. Mer om kampen her.