Fra Europa-suksess til tap på Lerkendal

BILDET: Tore Reginiussen gir Rosenborg 2-1 - og derfra var det mest trønderball i en kamp som betød lite og ingenting for Moldes sølvmedaljer - men desto mer for Rosenborg som ville til Europa. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Rosenborg - Molde 3-1

Eliteserien - Runde 27
Lerkendal stadion, Trondheim 13. desember (utsatt fra 2. des)

Mål:
1-0 Dino Islamovic (8)
1-1 Ohi Omoijuanfo (20)
2-1 Tore Reginiussen (49)
3-1 Dino Islamovic (83)

Moldes lag: Alexandro Marco Craninx, Birk Risa, Sheriff Sinyan, Martin Ellingsen, Henry Wingo (Mattias Moström fra 77), Erling Knudtzon (Ola Brynhildsen fra 77), Etzaz Hussain, Fredrik Aursnes, Magnus Wolff Eikrem (Marcus Holmgren Pedersen fra 77), Mathis Bolly (Leke James fra 62), Ohi Omoijuanfo.

Gule kort: Sinyan, Hussain.

Molde kom rett fra Europa-suksess i Wien  til hverdag på Lerkendal, og det endte ikke så bra. Rosenborg vant til slutt 3-1 i en kamp som heldigvis ikke skulle få noen betydning for medaljefangsten. Sølvet var sikret fra før, mens Rosenborg og trener Åge Hareide trengte desperat en seier for å få europaspill neste sesong.

Rosenborg kom best i gang, og de 600 på den desemberkalde tribunen i Trondheim fikk se Dino Islamovic sende RBK i føringen allerede etter åtte minutt. Mange ville ha offside, men målet ble godkjent.

NTB_uzs4esNzLkE.jpg
Ohi Omoijuanfo jubler etter 1-1-målet mot Rosenborg. Henry Wingo vil være med på feiringen. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Erling Moe måtte gjøre en del endringer på laget etter bataljen i Wien, og spillet fløt ikke som i de internasjonale kampene. Molde skulle likevel komme tilbake på måltavla. Mathis Bolly kjørte dribleshow på venstrekanten med Erlend Dahl Reitan før han sendte ballen inn til Ohi Omoijuanfo som headet inn utligningen halvveis ut i omgangen.

NTB_GI9MfSYPvaM.jpg
Tore Reginiussen header inn 2-1 mot Molde på Lerkendal. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Men Rosenborg var sterkest denne kvelden. Tore Reginiussen headet hjemmelaget i føringen igjen fire minutt ut i 2. omgang.

Molde gikk for utligningen, men det var Rosenborg som var klart best denne omgangen. Det kunne fort ha blitt flere mål, og Rosenborg skulle få også den siste scoringen.

NTB_B0JziNs5lGg.jpg
Dino Islamovic setter straffesparket og dermed 3-1 til Rosenborg. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Sju minutt før slutt fikk de tilsynelatende billig straffespark etter en skump inne i feltet. Dino Islamovic satte ballen i mål til 3-1 og jubel bak munnbindene i Trondheim.

NTB_6TBKOj89s40.jpg
Alex Craninx kaster seg til feil side, og dermed taper Molde 3-1 på Lerkendal. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Se høydepunkt fra kampen her!

Spillerbørs: Skuffende resultat i Trondheim og bare én spiller fikk «godkjent» på Romsdals Budstikkes spillerbørs: Sheriff Sinyan med 5.

Tabell før de to siste rundene:

PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt2896-3275
2.Molde2868-3556
3.Vålerenga2845-3150

Neste runde: Tre innbyttere - fire mål!

Alt om MFK i Eliteserien 2020 her!

Mer interessert i Europa? Alt om de internasjonale kampene her!