100-metersløp ga 2-0 i «krigekamp»

BILDET: Marcus Holmgren Pedersen løp over hele banen for å sette ballen i åpent mål. Toppscorerkandidat Ohi ville gjerne ha det målet på sin konto, men det var ikke aktuelt for Holmgren Pedersen. Foto: Geir Olsen / NTB

Molde - Odd 2-0

Eliteserien - Runde 15
Aker stadion 22. august

Tilskuere: 200

Mål:
1-0 Leke James (77)
2-0 Marcus Holmgren Pedersen (90)

Moldes lag: Andreas Linde, Sheriff Sinyan, Martin Ellingsen, John Kitolano (Kristoffer Haugen fra 79), Marcus Holmgren Pedersen, Magnus Wolff Eikrem (Tobias Christensen fra 79), Fredrik Aursnes, Eirik Hestad, Leke James (Ohi Omoijuanfo fra 79, Erling Knudtzon, Ola Brynhildsen (Mathis Bolly fra 69)

Gule kort: Magnus Wolff Eikrem og Leke James.

Molde ledet 1-0. Klokka hadde passert 90 minutt. Odd presset og sendte fram alle 11 opp i Moldes 16-meter for utligning. De mistet ballen. Da startet Marcus Holmgren Pedersen det lengste løpet - fra egen 5-meter og helt over til scoring i et tomt Odd-mål. Ved siden av sto toppscorer-kandidat Ohi og ba om å få sette scoringen.

NTB_mZXa8ETjhTo.jpg
Marcus Holmgren Pedersen setter inn 2-0 i åpent mål på overtid og jubler for seier mot medaljekandidat Odd. Foto: Geir Olsen / NTB

– Nei, den skulle jeg sette selv. Jeg har aldri løpt ballen i mål fra egen femmeter før. Da kunne jeg like så godt ha sentret på midten. Jeg så at flere av dem var med, men jeg tenkte jeg bare skulle løpe den i mål. Jeg ville ikke gi fra meg en gratis scoring, sa Holmgren Pedersen til Romsdals Budstikke.

NTB_c1-doBARqNE.jpg
Magnus Wolff Eikrem felles og får straffe på Aker Stadion. Foto: Geir Olsen / NTB

Før dette skjedde hadde Leke James gitt Molde 1-0 i en jevn og spennende kamp med høy temperatur og mange kontroversielle dommeravgjørelser. Leke hadde også muligheten til å score fra straffemerket tidligere i 2. omgang etter at Magnus Wolff Eikrem ble felt, men keeper reddet skuddet.

NTB_43v0WGhjqLI.jpg
Leke James brenner straffe og fortviler mens Odd-spillerne jubler. Noen minutt seinere var det Leke James som kunne feire. Foto: Geir Olsen / NTB

Men det gikk bra til slutt, og det var viktige poeng mot laget som lå bare tre poeng bak på tabellen.

2020 MFK-Odd-3.jpg
Leke James kasta skjorta etter å ha scoret 1-0 mot Odd. Foto: Geir Olsen / NTB

- En deilig seier for oss. Det var en krigekamp, men det var viktig at vi tok den, sa Magnus Wolff Eikrem etter kampen. Han var så imponert over Odd at han mente det var spillere på Odd-laget Molde burde kjøpe.

Spillerbørs: Marcus Holmgren Pedersen eneste på 7, mens fem spillere fikk bokført 6-ere på RB-børsen.

Eliteserien 2020 - Runde 15
Molde - Odd2-0
Bodø/Glimt - Start 6-0
Kristiansund - Sarpsborg 084-1
Vålerenga - Sandefjord2-1
Strømsgodset - Viking0-2
Aalesund - Haugesund1-3
Mjøndalen - Rosenborg0-2
Stabæk - Brann0-2
PlassLagKamperMålPoeng
1.Bodø/Glimt1553-1841
2.Molde1643-1734
3.Odd1523-1728

Neste runde: Ny skuffelse på bortebane

Alt om MFK i Eliteserien 2020 her!

Mer interessert i Europa? Alt om de internasjonale kampene her!