Viktig seier tross sjansesløsing

BILDET: Ohi Omoijuanfo (t.v.), Kristoffer Haugen, Martin Ellingsen, Henry Wingo og Ola Brynhildsen jubler etter 1-0-scoringen og kikker bort mot lagkamerat Eirik Hestad som sitter nede med skade. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Molde - Rapid Wien 1-0

Gruppespill Europe League Kamp 2

Aker stadion 29.oktober

Mål:
1-0 Ohi Omoijuanfo (65)

Moldes lag: Andreas Linde - Henry Wingo, Martin Bjørnbak, Stian Gregersen, Kristoffer Haugen - Fredrik Aursnes, Magnus Wolff Eikrem (Leke James fra 84), Martin Ellingsen - Eirik Hestad (Mathis Bolly fra 68), Ohi Omoijuanfo, Ola Brynhildsen (Etzaz Hussain fra 77).

Gule kort: Wingo, Haugen, Aursnes

Ohi ble igjen matchvinner i Europa da Molde tok imot det østerrikske storlaget Rapid Wien til andre kamp i gruppespillet. Rapid var regnet som Moldes største konkurrent om 2. plassen i gruppa der Arsenal var storfavoritter.

Før kampen hadde Eirik Hestad snakket med Erling Braut Haaland som hadde gode råd om Rapid Wien etter å ha møtt dem tre ganger med RB Salzburg.
Og Molde virket godt forberedt. Laget kjørte over østerrikerne gjennom hele 1. omgang. Det var smått utrolig at Molde ikke ledet med flere mål inn mot pause.  En meget god keeper holdt Rapid inne i kampen.

Mot slutten av 1. omgang fikk østerrikerne plutselig en kjempesjanse til å stjele med seg en ledelse inn i garderoben. Men Andreas Linde vartet opp med et tigersprang og fikk slått ballen via stolpen og ut!

Molde fortsatte presset etter pause, men det så ikke ut til at det skulle være mulig å få den ballen i mål. Seiersmålet kom midtveis i den andre omgangen da Ohi skled ballen fra kort hold etter et nydelig opprullet Molde-angrep på venstresiden. Innlegget fra Kristoffer Haugen MÅTTE videresendes i mål.

MFK-rapid-2.jpg
Moldesupportere med munnbind holdt stemningen oppe på covidtomme tribuner på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Flere mål ble det ikke, til tross for at Molde vant sjansestatistikken til Uefa 20-6!
Men 1-0 holdt til tre poeng i gruppespillet, og dermed hadde Molde lagt et godt grunnlag før kampene mot superstjernene fra Arsenal som slo Dundalk 3-0 i den andre kampen.

1.Arsenal25-16
2.Molde23-16
3.Rapid Wien21-30
4.Dundalk21-50

Ohi gledet seg til å møte Arsenal, og han var fornøyd med å ha scoret i sin andre gruppespillkamp på rad. Men han var ikke fornøyd med sjansesløsingen.

– Vi misbrukte noen store muligheter, jeg også. Da begynner man å tenke «er det den dagen?» Men vi presset på og visste at det ville komme flere sjanser. Det var deilig at den satt til slutt. Vi fortjente det, sa Ohi til TV 2.

Fornøyd var også Stian Gregersen som regjerte i forsvaret.
– Dette var en flott prestasjon av oss, og endelig holdt vi buret rent også. Det var viktig for meg som forsvarsspiller. Vi har satt oss i god posisjon til å kunne gå videre, sa Stian Gregersen til TV 2.
Et skår i gleden var at Eirik Hestad fikk en skade i kneet og måtte ut på båre like etter scoringen.

Skjermbilde 2024-04-29 220805.png
Eirik Hestad måtte ut med skade i kneet under kampen mot Rapid Wien på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Spillerbørsen: Knallsterk RB-børs etter seieren mot Rapid! Stian Gregersen og Magnus Wolff Eikrem fikk 9, Henry Wingo 8 og hele 7 spillere stoppet på 7.

Se sammendrag fra kampen på TV2 her!

Her finner du resten av Moldes kamper i Europa i 2020/21-sesongen.