Trenger ikke Wolfgang Amadeus - vi har Wolff Eikrem!

BILDET: Magnus Wolff Eikrem scoret begge Moldes mål da laget gikk videre til 16-delsfinale i Europaligaen. Foto: Ronald Zak / AP Photo / NTB

Rapid Wien (Østerrike) - Molde 2-2

Gruppespill Europe League Kamp 6

Weststadion Wien 10. desember:

Mål:
0-1 Magnus Wolff Eikrem (12)
1-1 Marcel Ritzmaier (43)
1-2 Magnus Wolff Eikrem (46)
2-2 Melih Ibrahimoglu (90)

Moldes lag: Andreas Linde - Marcus Holmgren Pedersen, Stian Gregersen, Sheriff Sinyan, Birk Risa - Eirik Hestad (Erling Knudtzon fra 45), Fredrik Aursnes, Martin Ellingsen, Magnus Wolff Eikrem (Etzaz Hussain fra 57), Ola Brynhildsen (Ohi Omoijuanfo fra 56) - Leke James (Henry Wingo fra 85).

Gule kort: Risa, Sinyan, Aursnes

Jadddaaa! Molde er klare for neste runde etter å ha tatt 2. plassen i gruppa. 2-2 borte mot Rapid Wien holdt til avansement.

Rapid-MFK 2020-2.jpg
Før kampen var det ett minutts stillhet for den italienske fotballegenden Paolo Rossi. Foto: Ronald Zak / AP Photo / NTB

Magnus Wolff Eikrem holdt på å gjøre 1-0 allerede etter 3 minutt, men keeper hindret drømmeåpning for rødkledde Molde. Men det skulle bare være en utsettelse. For før 12 minutt var gått, hadde Leke James og Magnus Eikrem sørget for scoring. Leke James kriget til seg ballen og spilte videre til Eikrem. Kapteinen finta bort to forsvarere før han plasserte ballen elegant i mål!

Men Rapid hadde ikke tenkt å gi seg uten kamp. Marcel Ritzmaier sendte ballen i krysset utakbart for Andreas Linde bare et par minutt før hvilen og ga østerrikerne nytt håp inn til pause.

Men det var Molde som hadde ladet batteriene best før 2. omgang. Det hadde bare gått 21 sekund da Magnus Wolff Eikrem avsluttet et nydelig angrep som ble rullet opp av Leke James og Fredrik Aursnes. 2-1 til Molde!

TV2-kommentator Marius Skjelbæk slo til med dagens beste sitat: «Det er mulig østerrikerne har Wolfgang Amadeus, han trenger vi ikke ikke Molde, vi har Wolff Eikrem!»

Molde hadde flere sjanser til å øke ledelsen, men verken Stian Gregersen eller Ola Brynhildsen traff på sine muligheter. Derimot fikk Rapid en kjempesjanse da innbytter Kitagawa fikk drømmetreff. Men Andreas Linde svarte med en kjemperedning!

Rapid-scoringen skulle likevel komme, men da viste klokka bare 12 sekund igjen av ordinær tid. Melih Ibrahimoglu sendte i vei et skudd som traff Sheriff Sinyan og gikk i bue over Linde og i mål.

Dommeren la til fire minutt, og to minutt på overtid fikk hjemmelaget muligheten de ventet på etter en corner. Skuddet fra spiss vinkel tok imidlertid Andreas Linde seg av med en beinparade, og dermed hadde Molde tatt seg videre fra et europeisk gruppespill for første gang for et norsk lag siden Molde sjøl klarte det i 2015/2016.

Rapid-MFK 2020-3.jpg
Fredrik Aursnes i kamp mot Rapids Thorsten Schic i Wien. Foto: Ronald Zak / AP Photo / NTB

- Det er fantastisk. Jeg synes vi gjør en jævlig bra bortekamp mot et bra lag, sier Molde-trener Erling Moe til TV 2 etter kampen.

I trekningspotten for 16-delsfinalen lå blant annet Ole Gunnar Solskjærs Manchester United.
Drømmen hadde selvfølgelig vært Manchester United, det er ikke tvil om det, sa tomålsscorer Eikrem til TV 2. Trener Erling Moe var ikke like lysten på å møte sin gamle sjef i Molde. - Når vi har kommet hit, så vil vi ha det laget som gir oss best mulighet til å gå videre, sa Moe.

Kjetil Rekdal var også meget imponert over det Molde hadde prestert i gruppespillet.
Det er råsterkt. Det viser hvor viktig det er å være med i flere sesonger på rad. De har skaffet seg erfaring, fått med seg opplevelser og de har lært å spille internasjonale kamper, sier Rekdal til Nettavisen.

Fire dager seinere var trekningen klar: Molde skulle møte Bundesliga-laget Hoffenheim i 16-delsfinalen 18. februar neste år.

Spillerbørsen: Magnus Wolff Eikrem sprengte nesten skalaen på RB-børsen med 9 poeng. Fredrik Aursnes og Leke James fikk 8.

Se høydepunkt fra TV2 her!

Sluttabellen i Gruppe B ble dermed slik:

1.Arsenal620-518
2.Molde69-1110
3.Rapid Wien611-137
4.Dundalk68-190

Her finner du resten av Moldes kamper i Europa i 2020/21-sesongen.