Straffedrama på Kypros!

AVGJØRELSEN: Denne redningen var verd mange millioner kroner. Andreas Linde ble helten da Molde sikret seg gruppespill i Europa uansett hvordan neste kamp skulle ende. Foto: Petros Karadjias / AP Photo / NTB

Qarabag (Aserbajdsjan) - Molde 0-0 (5-6 i straffekonk)

Champions League - 3. kvalikrunde
AEK Arena Larnaca (Kypros)  - 16. september:

Moldes lag: Andreas Lunde - Kristoffer Haugen, Martin Ellingsen, Stian Gregersen, Henry Wingo - Fredrik Aursnes , Etzaz Hussain (Tobias Christensen fra 120). Erling Knudtzon (Ola Brynhildsen fra 68), Magnus Wolff Eikrem (Ohi Omoijuanfo fra 79), Eirik Hestad - Leke James (Mathis Bolly fra 98)

Gule kort: Hussain, Hestad.

Med seier i straffedramaet på Kypros var Molde allerede sikret gruppespill i Europa - og minst 100 millioner kroner inn på kontoen! Men veien dit ble aldri enkel mot mesterlaget fra Aserbajdsjan. På grunn av korona-restriksjoner måtte kampen spilles på Kypros, og etter 0-0 etter ekstraomganger, leverte MFK en prikkfri straffekonk der Andreas Linde til slutt reddet både det sjette straffesparket til Qarabag og avansement i den gjeveste europacupen.

Laget fra Aserbajdsjan hadde de største sjansene i de første 90 minuttene. Molde sleit med å komme til sjanser i varmen på Kypros, men laget spilte seg gradvis bedre. Forsvaret hadde bra kontroll på det meste, og bakerst var Andreas Linde trygg.

Og Molde skulle få den største sjansen til å sikre seieren i ekstraomgangene. Ohi ble felt, dommeren pekte på straffemerket, og Etzaz Hussain skulle ta straffesparket og sende Molde videre. Men keeper reddet og ga retur. Den skjøt Hussain over mål - og lagene var like langt.

MFK-Qarabag 2020-3.jpg
Etzaz Hussain fortvilte etter å ha misbrukt straffespark i ekstraomgangene. Men skuffelsen gikk raskt over. Foto: Petros Karadjias / AP Photo / NTB

Etzaz ble bytta ut rett før slutt i ekstraomgangene, og han slapp dermed å gjøre et nytt forsøk fra 11-meteren.

Men resten av laget hadde kontroll på straffesparkene. Og da Andreas Linde kastet seg ned i høyre hjørne og reddet det sjette straffesparket fra Qarabag, kunne Molde juble hemningsløst på ferieøya.

– Akkurat da jeg reddet hadde jeg faktisk mistet litt tellinga på hele straffesparkkonkurransen, så i et øyeblikk var jeg ikke riktig sikker på om vi hadde vunnet eller ikke. Så hørte jeg at alle andre begynte å juble, og da skjønte jeg at det var over, lo svensken på telefon med Romsdals Budstikke mens han nesten ble overdøvet av lagkameratenes jubel i garderoben.

MFK-Qarabag 2020-1.jpg
Andreas Linde reddet det siste straffesparket og jubler sammen med resten av laget etter seier i straffekonken mot Qarabag på Kypros. Foto: Petros Karadjias / AP Photo / NTB

Linde var etter 3-4 av de andre straffesparkene også.

- Etter de fem første, så jeg at de kranglet litt på sidelinja om hvem som skulle skyte det sjette. Da visste jeg at det fantes en usikkerhet der, og tenkte at nå hadde jeg sjansen til å bidra til at vi vant, sa Linde.

Slik gikk det i straffesparkkonkurransen:

0-1 Ohi Omoijuanfo
1-1 Uros Matic
1-2 Fredrik Aursnes
2-2 Maksim Medvedev
2-3 Eirik Hestad
3-3 Patrick Andrade
3-4 Tobias Christensen
4-4 Kevin Medina Renteria
4-5 Martin Ellingsen
5-5 Shakhrudin Magomedaliyev (keeper)
5-6 Kristoffer Haugen
Og så reddet Andreas Linde det sjette straffesparket til Qarabag! Molde var klar for playoff mot ungarske Ferencvaros over to kamper.

Spillerbørsen: Andreas Linde ble naturlig nok børsvinner i RB med 8 poeng. Stian Gregersen og Eirik Hestad ble belønnet med 7-ere etter dramaet på Kypros.

Her finner du resten av Moldes kamper i Europa i 2020/21-sesongen.