Enorm opphenting og Fofana-show i Spania

BILDET: David Datro Fofana har presentert seg i den blå drakta! Her har han nettopp gitt Molde 3-3 og fullført Moldes opphenting i Villareal. Foto: Alberto Saiz / AP Photo / NTB

Molde - Hoffenheim 3-3

16-delsfinale Europe League
Estadio de la Cerámica, Villareal 18. februar 2021

Mål:
0-1 Munas Dabbur (8)
0-2 Munas Dabbur (28)
1-2 Martin Ellingsen (41)
1-3 Baumgartner (45+3)
2-3 Eirik Ulland Andersen (70)
3-2 David Datro Fofana (74)

Moldes lag: Andreas Linde - Marcus Holmgren Pedersen, Martin Bjørnbak, Stian Gregersen, Kristoffer Haugen - Mathis Bolly (Erling Knudtzon fra 64), Fredrik Aursnes, Martin Ellingsen - Magnus Wolff Eikrem, Bjørn Bergmann Sigurdarsson (David Datro Fofana fra 65), Eirik Ulland Andersen (Tobias Christensen fra 86).

Gult kort: Gregersen

Molde skulle spille 16-delsfinale i Europa-ligaen, men måtte spille hjemmekampen sin på Villareals bane i Spania. Norge hadde nemlig stengt grensene på grunn av karantenebestemmelser under pandemien.

Så utgangspunktet var ikke enkelt mot laget som kom fra 6. plass i Bundesliga og klar gruppeseier og 17-2 i målforskjell i sin Europaliga-gruppe.

Og lettere skulle det ikke bli etter at dommer Stephanie Frappart (Frankrike) hadde blåst i gang kampen. Hoffenheim gikk ut i et voldsomt tempo, og moldeforsvaret hang ikke med Munar Dabbur som scoret to mål før halvtimen var gått. Og det burde ha sett enda verre ut.

– Det er rett i veggen. Vi takler ikke tempoet og vi gjør ikke det vi skal. Vi virker uforberedt når vi ikke gjør som vi skal. Jeg er veldig misfornøyd med den biten, sa trener Erling Moe.

Han fikk imidlertid noe viktig å glede seg over før pause. En corner fra Magnus Wolff Eikrem endte opp hos Martin Ellingsen som satte inn 1-2 med en nydelig volleyscoring.

Gleden skulle ikke vare lenge. For tre minutt på overtid kom 3-1. Christoph Baumgartner skar gjennom forsvaret og satte ballen sikkert i mål.

Molde-Hoffenheim 2021-2.jpg
Hoffenheim's Sargis Adamyan får ublidt møte Stian Rode Gregersen. Gregersen fikk gult kort, Hoffenheim fikk straffespark - som de bommet på! Foto: Alberto Saiz / AP Photo / NTB

18 minutt ut i 2. omgang kunne Hoffenheim ha avsluttet Moldes europadrømmer da de fikk straffespark. Dabbur fikk sjansen til å gjøre 4-1 og hat-trick, men Andreas LInde ville det annerledes. En glimrende redning - og ny energi på tanken for MFK den siste halvtimen. Og for en avslutning det skulle bli!

Først stupheadet Eirik Ulland Andersen inn 2-3 etter et perfekt innlegg fra Holmgren Pedersen, og så skulle Moldes 18 år gamle debutant og innbytter David Datro Fofana vise seg fram. Han satte inn utligningen et kvarter før slutt, etter et flott moldeangrep. Først var Magnus Eikrem helt gjennom, men keeper reddet skuddet mesterlig. Molde fikk tak i returen, og etter en utsøkt pasning fra Eikrem, kunne Fofana sette ballen i mål fra kort hold.
Han var nære på å gi Molde 4-3 da han kom aleine gjennom like etter hans første scoring.

Molde -Hoffenheim 2021-3.jpg
Eirik Ulland Andersen, scoret det viktige 2-3-målet. Og Ulla hadde bare såvidt begynt på scoringsformen i Europa... Foto: Alberto Saiz / AP Photo / NTB

Det hadde nesten blitt et lite ran, for på Uefas statistikksider står det 25-8 til Hoffenheim på antall målsjanser. Det sier mye om Andreas Lindes innsats i Moldes mål - og litt om den oppgaven Molde stod overfor når turen gikk til returoppgjør i Tyskland.

Men Molde kunne reise dit med et ungt supertalent fra Elfenbenskysten. Fofana hadde presentert seg for første gang i moldedrakta. Og han skapte full panikk i Hoffenheims forsvar.

– Han kommer til å bli helt vill, sa Magnus Eikrem til TV 2 etter kampen.

Rbnetts ekspertkommentator Knut Anders Fostervold var også imponert

– Dette er en potensiell stor helt i MFK: Det lukter litt Haaland av måten han spiller på. Han er fysisk og gjennombruddshissig, han er på hugget og er ikke redd for noen.

Spillerbørsen: Andreas Linde 7, Fofana 6 på Romsdals Budstikkes børs.

Her kan du se høydepunktene fra Molde - Hoffenheim på TV2.

Her finner du resten av Moldes kamper i Europa i 2020/21-sesongen.