Rollebeskrivelser
Rollebeskrivelser for definerte roller i Molde FK Bredde Breddeavd.
FIKS-ansvarlig
Adm. leder i MFK Bredde er FIKS-ansvarlig.
Oppgaver for FIKS-ansvarlig:
- Forankring – påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde
FIKS-oppgaver. - Brukeradministrasjon - påse at klubben til en hver tid har personer i klubben med
nødvendige ”tilganger” til FIKS. - Brukeropplæring - påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å
utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
Kvalitetsklubbansvarlig
Kvalitetsklubbansvarlig skal være oppdatert i forhold til de krav og plikter som følger av det å være
en Kvalitetsklubb. Adm. leder i MFK Bredde er kvalitetsklubbansvarlig.
Oppgaver for Kvalitetsklubbansvarlig:
- Være klubbens kvalitetssikrer og kontaktperson mot krets.
- Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i
klubben. - Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund
legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis. - Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet.
Frivillighetskontakt
Bemanningsansvarlig i MFK Bredde er frivillighetskontakt.
Oppgaver for frivillighetskontakt:
- Ha oversikt over de frivillige i klubben med informasjon verv/roller, formell/uformell
kompetanse og kontaktopplysninger. - Opprette og vedlikeholde register over alle frivillige i klubben.
- Ha oversikt over de kurs og utdanningstilbud som tilbys fra krets og forbund og sørge for
at invitasjoner sendes aktuelle deltakere. - Kartlegge utdanningsbehov og ønsker hos de frivillige. Tett samarbeid med trener- og
dommerkoordinator. - Bindeledd mellom styret i klubben og de frivillige. Koordinatoren bør sitte i styret.
- Skape møteplasser for de frivillige samt planlegge og gjennomføre sosiale aktiviteter.
- Kartlegge og rekruttere inn nye frivillige til klubben i nært samarbeid med valgkomiteen.
Rekrutteringsansvarlig
Oppgaver for rekrutteringsansvarlig:
- Kjenne Sportsplanen og særlig planens punkter om de yngste spillerne
- Være ansvarlig for rekrutteringstiltakene
- Enten selv eller ved å utpeke andre kompetente trenere gjennomføre treningene frem til permanent trenerapparat er på plass
- Innkalle til foreldremøter for nystartede lag, og lede disse, i samarbeid med sportslig leder.
- Ha ansvar for klubbens rekrutteringsplan
- Kommunisere med foreldrene etter at laget er etablert for å evaluere prosessen og forbedre
Dommeransvarlig
Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
- Klubbens dommere
- Klubbens styre og administrasjon
- Lagledere og trenere
- Fotballkretsen
- Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag.
- Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det, følge opp og veilede disse i kamper.
- Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
- Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
- Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
- Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne.
- Heve dommerens status i klubben!
Politiattestansvarlig
Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming, skal avkreves politiattest. Adm. leder i MFK Bredde er politiattestansvarlig.
- Gjøre kjent når en stilling eller aktivitet krever fremvisning av politiattest.
- Ansvarlig for at ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming avkreves politiattest
- Registrering av framvist politiattest i Klubbadmin
Fair Play-ansvarlig
Klubbens styre oppnevner en Fair play-ansvarlig som kan, men ikke må, være et styremedlem
som er ansvarlig for å koordinere Fair Play tiltakene i klubben og bruke Fair Play programmet
som en veileder.
Oppgaver for Fair Play-ansvarlig:
- Implementere klubbens strategi ut i praksis.
- Bindeledd mellom styret og lagene i klubb.
- Kommunikasjon med krets og forbund.
- Samarbeid med andre klubber i kretsen (delta på fellesmøter).
Praktiske ansvarsområder:
- Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
- Påse at anlegget har et Fair play-preg.
- Bestille Fair play-effekter i samarbeid med adm.leder
- Bistå ved Fair play-kvelder i klubb for spillere/foreldre/trenere.
- Holdningskontrakter i klubben, for spillere, trenere, lagledere og lag.
- Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
- Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.