Rollebeskrivelser

Rollebeskrivelser for definerte roller i Molde FK Bredde

FIKS-ansvarlig

Adm. leder i MFK Bredde er FIKS-ansvarlig.

Oppgaver for FIKS-ansvarlig:

  • Forankring – påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde
    FIKS-oppgaver.
  • Brukeradministrasjon - påse at klubben til en hver tid har personer i klubben med
    nødvendige ”tilganger” til FIKS.
  • Brukeropplæring - påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å
    utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.

 

Kvalitetsklubbansvarlig

Kvalitetsklubbansvarlig skal være oppdatert i forhold til de krav og plikter som følger av det å være
en Kvalitetsklubb. Adm. leder i MFK Bredde er kvalitetsklubbansvarlig.

Oppgaver for Kvalitetsklubbansvarlig:

  • Være klubbens kvalitetssikrer og kontaktperson mot krets.
  • Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i
    klubben.
  • Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund
    legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
  • Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet.

 

Frivillighetskontakt

Bemanningsansvarlig i MFK Bredde er frivillighetskontakt.

Oppgaver for frivillighetskontakt:

  • Ha oversikt over de frivillige i klubben med informasjon verv/roller, formell/uformell
    kompetanse og kontaktopplysninger.
  • Opprette og vedlikeholde register over alle frivillige i klubben.
  • Ha oversikt over de kurs og utdanningstilbud som tilbys fra krets og forbund og sørge for
    at invitasjoner sendes aktuelle deltakere.
  • Kartlegge utdanningsbehov og ønsker hos de frivillige. Tett samarbeid med trener- og
    dommerkoordinator.
  • Bindeledd mellom styret i klubben og de frivillige. Koordinatoren bør sitte i styret.
  • Skape møteplasser for de frivillige samt planlegge og gjennomføre sosiale aktiviteter.
  • Kartlegge og rekruttere inn nye frivillige til klubben i nært samarbeid med valgkomiteen.

 

Rekrutteringsansvarlig

Oppgaver for rekrutteringsansvarlig:

  • Kjenne Sportsplanen og særlig planens punkter om de yngste spillerne
  • Være ansvarlig for rekrutteringstiltakene
  • Enten selv eller ved å utpeke andre kompetente trenere gjennomføre treningene frem til permanent trenerapparat er på plass
  • Innkalle til foreldremøter for nystartede lag, og lede disse, i samarbeid med sportslig leder.
  • Ha ansvar for klubbens rekrutteringsplan
  • Kommunisere med foreldrene etter at laget er etablert for å evaluere prosessen og forbedre

 

Dommeransvarlig

 Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:

  • Klubbens dommere
  • Klubbens styre og administrasjon
  • Lagledere og trenere
  • Fotballkretsen
  • Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag.
  • Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det, følge opp og veilede disse i kamper.
  • Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
  • Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
  • Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
  • Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne.
  • Heve dommerens status i klubben!

 

Politiattestansvarlig

 Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming, skal avkreves politiattest. Adm. leder i MFK Bredde er politiattestansvarlig.

 

  • Gjøre kjent når en stilling eller aktivitet krever fremvisning av politiattest.
  • Ansvarlig for at ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming avkreves politiattest
  • Registrering av framvist politiattest i Klubbadmin

 

Fair Play-ansvarlig

Klubbens styre oppnevner en Fair play-ansvarlig som kan, men ikke må, være et styremedlem
som er ansvarlig for å koordinere Fair Play tiltakene i klubben og bruke Fair Play programmet
som en veileder.

Oppgaver for Fair Play-ansvarlig:

  • Implementere klubbens strategi ut i praksis.
  • Bindeledd mellom styret og lagene i klubb.
  • Kommunikasjon med krets og forbund.
  • Samarbeid med andre klubber i kretsen (delta på fellesmøter).

Praktiske ansvarsområder:

  • Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
  • Påse at anlegget har et Fair play-preg.
  • Bestille Fair play-effekter i samarbeid med adm.leder
  • Bistå ved Fair play-kvelder i klubb for spillere/foreldre/trenere.
  • Holdningskontrakter i klubben, for spillere, trenere, lagledere og lag.
  • Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
  • Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.
Annonse fra Eliteserien: