Økonomi og refusjoner

Lagleder er lagets økonomisjef og styrer treningsgruppens økonomi.

Lagskonto

Etter Norges Idrettsforbunds regnskaps- og revisjonsbestemmelser, skal alle transaksjoner og andre
regnskapsmessige disposisjoner bokføres på en fullstendig måte i regnskapssystemet. Det innebærer at alle utgifter og inntekter knyttet til lagene i klubben må inngå i totalregnskapet til klubben. Dette betyr at lagene ikke kan ha bankkonto i privat regi. Det er derfor laget egne reskontroer i regnskapet til MFK Bredde som holder oversikt over treningsgruppens disponible midler.

Lagene kan fortatt ha en kontantkasse til innsamling av småbeløp (inntil kr 500) og egenandel fra foresatte til f. eks. cuper, avslutninger etc.

Rutiner lagskonto

1. Inntekter til treningsgruppen

Utbetaling av Prosjekt Tilhørighetsmidler og andre dugnadsinntekter vil bli registrert på treningsgruppens reskontroføres/kodes og stå til treningsgruppens disposisjon.

2. Utbetaling fra lagkontoen

Det utbetales ikke penger fra lagkassene med mindre det leveres bilag eller det sendes informasjon om hva pengene skal brukes til og når pengene skal brukes. (Eksempel: JXX skal ha sesongavslutning 14. oktober og ønsker å bruke lagkassen til å betale for avslutningen). Ved deltakelse på cup der deltakeravgift skal dekkes av lagkassen sendes faktura til breddeavd. for utbetaling over lagkontoen.

3. Rapportering og oppfølging

Lagleder mottar en gang i måneden oversikt over treningsgruppens disponible beløp. Lagleder kan på et hvert tidspunkt be om status på egen lagkonto.

Kostnader dekket av Molde FK

Lagene får i hovedsak dekket:

• Dommerregninger til seriekamper
  • Deltakelse på to eksterne cuper
  • Kostnader som laget har til ferje og bompenger i forbindelse med serie eller NM-kamper.

Mer utfyllende informasjon finnes i Klubbhåndboken.

Dommerregninger:

1. Dommerregninger til kamper i FIKS sendes direkte til Molde FK Bredde via FIKS.
  2. For aldersbestemte lag som betaler dommerne kontant, fyller lagleder ut dommerregning, får signatur fra dommer. Laget kan enten velge å betale dommeren selv og få refusjon fra Molde FK Bredde. Lagleder sender så inn refusjonsforespørsel til MFK Bredde.
    Evt. kan lagleder sende dommerregning til Molde FK Bredde, som betaler til dommerens bankkonto.

Betaling av turneringer:

1. Faktura for betaling av turneringer sendes direkte til [email protected] for utbetaling.
  2. Turneringer som dekkes av MFK Bredde: MFK Bredde betaler fakturaen.
  3. Turneringer som laget selv skal betale: Lagleder sender en e-post til [email protected] med beskjed om at laget selv skal dekke denne turneringen. MFK Bredde belaster lagets reskontro.

Betaling av reiser til kamp:

1. Foreldre og lagleder legger ut for ferge og bomutgifter.
  2. Lagleder sender en mail til [email protected] som inneholder informasjon om hvilken kamp det gjelder og dato senest en måned etter at kampen er spilt. I mailen skrives det inn hvem som har lagt ut for fergeutgifter, sum og hvilken bankkonto pengene skal refunderes til.
  3. MFK Bredde betaler ut til de som har lagt ut.

Andre utlegg:

1. Dersom laget har andre utlegg som de får faktura på, sendes faktura til [email protected], merket med lagets navn. Lagleder bekrefter at de ønsker å betale dette fra lagskassen. MFK Bredde betaler fakturaen og belaster lagets reskontro.
  2. Dersom laget ikke får faktura på utlegget kan laget be MFK Bredde om å betale ut en sum fra lagskassen til lagleder eller andre.

Refusjonsskjema finner du her.

Autopass

Med ny autopassordning på fergene er det ikke nødvendig å sende med kvittering for ferger. Dere fyller inn i refusjonsskjema hvilken kamp det gjelder, hvilken fergestrekning dere har tatt og hvor mange biler, så refunderer vi ut fra dette. Laget må deretter refundere til de som har kjørt på kampen.

Norway Cup

For lagene som skal til Norway Cup betaler MFK Bredde de fakturaene som kommer på påmeldingsavgift og deltakerkort. MFK dekker påmeldingsavgiften, men etter endt turnering får laget en faktura på de andre kostnadene (deltakerkort, madrasser, soveposer o.l.) som klubben har lagt ut for.