Invitasjon til filmpremiere

Det har blitt laget dokumentar om Molde Fotballklubb, og nå kan du sikre deg billetter til premieren på Molde Kino!

Et team har jobbet lenge med en film om MFK. De har dokumentert hvordan en fotballklubb fra en liten by på Nordvestlandet har kunnet ligge i toppen av norsk fotball gjennom 50 år. Nå inviteres du til filmpremiere!

Sted: Molde Kino
Tid: Tirsdag 16. juli klokka 15:15

Filmen varer ca. 45 minutter. Forestillingen er gratis.

Dette er en åpen fremvisning av filmen. Alle med interesse for MFK er invitert. Billetter til forestillingen kan hentes i salgsboden til MFK i Storgata under Moldejazz. MFK-boden blir stående utenfor DNB, og er åpen fra mandag 15. juli klokka 10:00. Det er først til mølla.

Er du forhindret fra å se filmen på Molde Kino premieredagen, blir den gjort tilgjengelig på YouTube i ettertid.

Bakgrunn
Initiativtagere og produsenter av filmen er brødrene Stein og Trygve Hagen, samt Per Nesbø. De sluttførte nylig arbeidet med filmen, og vil være representert på premieren. MFK er svært takknemlig for å få en slik gave, som blir et viktig bidrag til å dokumentere sentral klubbhistorie.

Selv skriver de om arbeidet:

«Dokumentaren handler om forutsetningene, ambisjonene, kulturen og tenkemåten i det miljøet som har skapt fotballunderet i Molde.

Idéutviklingen ble påbegynt i 2011 i samarbeid med Pers bror, NRK-journalist og MFK-veteran Knut Nesbø. Dette skjedde samme år som det utrolige skjedde; Molde Fotballklubb tok sitt første seriegull!

Siden døde jo Knut. Og da kaptein Torkild Brakstad også gikk bort, skjønte vi at nå hastet det med å komme i gang.

Dokumentaren er en historiefortelling om MFK gjennom intervjuer med sentrale personer i klubbens historie og blant annet klipp fra sportslige høydepunkt.

Filmen inneholder selvsagt også et intervju med Kjell Inge Røkke, som sørget for å få økonomien på plass og bygde den fantastiske Aker stadion som en hel fotballverden misunner oss. Blant mange andre har Ole Gunnar Solskjær, Leif-Arne Langøy, Øystein Neerland, Odd Ivar Moen, Åge Hareide, Harry Hestad, Jan Fuglset, Arild Stavrum, Magnus Wolff Eikrem og Erling Moe gitt sine viktige bidrag.

Opptakene ble gjort vår, sommer og høst 2023, samt våren 2024. Siste opptaket fant sted hjemme hos Arne Scheie i mai 2024.»