Sondre Granaas (til høyre) og Mats Pedersen som holder rundt hverandre iført landslagsklær.

I dag starter G19-EM

Sondre Granaas (17) fra Molde FK er tatt ut til det norske G19-landslaget som i dag begynner sitt EM-eventyr i Nord-Irland. Norge møter Italia, Ukraina og vertsnasjonen Nord-Irland i gruppespillet.

Vår talentfulle midtbanespiller, Sondre Granaas (17), og resten av det norske G19-landslaget spiller i dag sin første EM-kamp i Nord-Irland. Sondre, som kom til Molde fra Mjøndalen i januar i år, er nå klar til å representere Norge i det prestisjefylte mesterskapet.

Norges kamper i gruppespillet

• I dag mot Italia kl. 16:30
  • På torsdag mot Ukraina kl. 16:30
  • På søndag mot Nord-Irland kl. 20:00

Mesterskapet arrangeres i Nord-Irland fra 15. til 28. juli. Norge er trukket i gruppe A med Italia, Ukraina og vertsnasjon Nord-Irland. I den andre gruppen deltar Danmark, Frankrike, Spania og Tyrkia.

Semifinaler spilles torsdag 25. juli, mens finalen går søndag 28. juli kl. 20.

Norges vei til EM

Norge kvalifiserte seg til mesterskapet etter solide prestasjoner i kvalifiseringsrunden, inkludert seire mot Montenegro og Israel. Laget har vist seg som en sterk utfordrer med et solid forsvar og et angrep som har levert viktige mål i kritiske øyeblikk.

I fjor kom det norske G19-landslaget til semifinalen, der det glapp mot et sterkt portugisisk landslag.

Viktigheten av EM

UEFA U19-EM er ikke bare en mulighet til å vinne en prestisjefylt tittel, men også en sjanse til å kvalifisere seg til neste års FIFA U20-VM i Chile. De to beste lagene i hver gruppe går videre til semifinalene, og de vil automatisk kvalifisere seg til verdensmesterskapet. Det tredje plasserte laget i hver gruppe vil også ha en sjanse til å kvalifisere seg gjennom en playoff-kamp.

Molde Fotballklubb ønsker Sondre og resten av det norske G19-landslaget lykke til i mesterskapet. Vi er stolte av å ha egne representanter på denne store scenen og ser frem til å følge Sondre og landslagets reise i Nord-Irland.

For mer informasjon om mesterskapet og Norges kamper, besøk UEFA.com.