Martin Linnes feirer Moldes sjette scoring sammen med Kristoffer Haugen, etter en VAR-korrigert scoring som fastsatte resultatet til 6-1 mot Fredrikstad. Linnes viste stor tålmodighet da han scoret på sitt andre forsøk etter en glimrende pasning fra Magnus Wolff Eikrem.

Fremoverrettet festfotball på Aker Stadion

Molde leverte en imponerende forestilling preget av offensiv og fremoverrettet fotball da Fredrikstad ble sendt hjem med et knusende 6-1-resultat. Seks forskjellige MFK-spillere fant veien til nettmaskene, og flere var nære på å skrive seg på scoringslisten. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Drømmetreff før minuttet var spilt

Kampen startet på verst tenkelig vis. Bare 45 sekunder inn i kampen sendte Fredrikstads Simen Rafn ballen i nettet etter et langt innkast. Bortelagets Daniel Eid tok et langt innkast som ble klarert av Kristoffer Haugen. Ballen landet hos Rafn som traff perfekt på volley og sørget for en drømmestart for gjestene.

Rask respons fra Molde

De blåkledde lot seg imidlertid ikke skremme av Fredrikstads tidlige scoring. Etter 14 minutter fikk hjemmelaget frispark i farlig posisjon. Magnus Wolff Eikrem sendte FFKs Jonathan Fischer ut i full strekk og ballen gikk ut til corner. På corneren serverte Eikrem en presis ball som Isak Helstad Amundsen stusset videre. På bakerste stolpe dukket Kristoffer Haugen opp og satte ballen kontant i mål.

Offensivt Molde-lag

Etter 27 minutter kom kampens tredje mål. Nok en gang var det etter en corner at målet skulle komme. Eikrem og Mats Møller Dæhli kombinerte på en kort corner som ble headet ut. På andre bølge var Kristoffer Haugen igjen involvert da han slo et perfekt innlegg som fant hodet til forsvarskjempen Martin Bjørnbak. Bjørnbak headet ballen i mål og sendte Molde i ledelsen 2-1.

Molde fortsatte å styre spillet, og etter en lengre angrepssekvens la Emil Breivik ballen ut til Eirik Haugan som kunne bredside ballen i nettet fra 16 meter. Midtstopperen, som hadde tatt turen opp til motstanderens 16-meter i åpent spill, står nå med mål i to strake hjemmekamper på rad.

Full kontroll etter pause

Etter pause startet Molde der de slapp, og i det 52. minutt skulle Kristoffer Haugen bidra med sitt tredje målpoeng for kvelden. Hans innlegg fant Markus André Kaasa, som på utsøkt vis satte ballen i mål med strak vrist.

Kun få minutter senere kom kveldens kanskje flotteste mål, da hjemmelaget kontret inn sitt femte mål. Haugan headet ballen videre til Magnus Wolff Eikrem, som sendte en perfekt gjennombruddspasning til Ola Brynhildsen. Brynhildsen viste klasse da han fintet bort Fredrikstads forsvarer med en hælflikk før han rolig plasserte ballen forbi FFKs målvakt.

Offsidesituasjoner

I det 60. minutt satte Linnes ballen i mål på sitt andre forsøk etter et flott gjennomspill fra Eikrem. Scoringen ble først avblåst for offside, men VAR kom på banen, og målet, MFKs sjette for kvelden, ble godkjent.

I det 77. minutt var Ola Brynhildsen svært nær på å bli kampens eneste tomålsscorer. Eikrem slo en presis pasning til Brynhildsen, som elegant plasserte ballen i mål. Feiringen varte imidlertid ikke lenge, da dommerteamet raskt annullerte scoringen for offside.

Nær syvende scoring

Mot slutten av kampen kombinerte Moldes unge innbyttere Sondre Granaas og Gustav Nyheim seg til en stor sjanse, hvor Nyheim var nære på å sette sitt første Eliteserien-mål .

På overtid kunne Emil Breivik ha økt Moldes ledelse ytterligere, men hans skudd traff stolpen.

Kampen endte dermed 6-1, en sterk prestasjon fra MFK som nå forbereder seg på det kommende lokaloppgjøret mot Kristiansund BK. Billetter kan kjøpes her!

Asset 1 Asset 2
Posiadala