Dette er Gent

Vi møter den belgiske klubben KAA Gent i vår neste kamp i UEFA Conference League. Gent er et lag som har vist seg som en formidabel kraft i både belgisk og europeisk fotball, og de kommer til kampen med høye ambisjoner. FOTO: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert

Gent, ofte kalt De Buffalo’s (Buffaloene), er en belgisk fotballklubb basert i byen Gent, som ligger i Øst-Flandern, i den flamske delen av Belgia. Byen har rundt 260 000 innbyggere og er kjent for sin rike historie, vakre middelalderske arkitektur, og sjarmerende kanaler. Gent kombinerer et levende, moderne byliv med sin historiske arv og er et kulturelt knutepunkt i Belgia.

KAA Gent, grunnlagt i 1900, spiller sine hjemmekamper på Planet Group Arena, tidligere kjent som Ghelamco Arena, som har en kapasitet på 20 175 tilskuere. Klubben har hatt flere suksessrike perioder i både nasjonal og internasjonal fotball. Deres største triumf kom i 2014/15-sesongen da de vant den belgiske ligaen for første gang i klubbens historie. I tillegg har de vunnet den belgiske cupen fire ganger, og de har vært en gjenganger i europeiske turneringer som Champions League og Europa League.

Petter Rudi, nå ansvarlig for speiding og analyse i MFK, har også en fortid som spiller i Gent. Han ble lånt ut til Gent fra Molde i 1996. Rudi, som var en teknisk begavet midtbanespiller, returnerte senere til Gent mot slutten av sin karriere i 2006/07-sesongen, før han la opp som spiller.

Nåværende form

Gent ligger for tiden på 3. plass i den belgiske Jupiler Pro League, med 18 poeng etter 11 kamper. Laget har levert solide prestasjoner, men har hatt noen uavgjorte kamper de siste ukene, blant annet mot Union Saint-Gilloise (0-0) og Sint-Truiden (1-1). Selv om det har vært noen utfordringer, viser Gent at de kan konkurrere på høyt nivå både nasjonalt og internasjonalt.

I UEFA Conference League har Gent fått en tøff start. De møtte Chelsea i første gruppespillkamp, der de tapte 4-2 på Stamford Bridge, en kamp der London-klubben dominerte mesteparten av spillet .

Spillestil og formasjon

Under sin nye trener Wouter Vrancken, som tok over i mai 2024, spiller Gent vanligvis med en trebackslinje, og de veksler mellom 3-4-3 og 3-4-1-2. Denne fleksibiliteten gir laget muligheten til å angripe bredt gjennom vingbackene samtidig som de beholder en solid defensiv struktur. Vrancken er kjent for sin taktiske disiplin og evne til å bygge godt balanserte lag som er sterke både defensivt og på overganger.

Nøkkelspillere

En av Gents mest interessante spillere er Andri Guðjohnsen, sønn av tidligere Molde-spiller Eiður Guðjohnsen. Siden overgangen til Gent fra Lyngby i 2024, har Andri etablert seg som en viktig del av Gents angrepsspill.

I forsvaret er Jordan Torunarigha en nøkkelspiller, kjent for sin fysikk og offensive tilnærming til forsvarsspill. På midtbanen er Omri Gandelman en viktig motor, som bidrar både offensivt og defensivt.

Treneren

Wouter Vrancken ble hentet inn som Gents hovedtrener i mai 2024, etter suksessfulle perioder i andre belgiske klubber som Genk. Vrancken er en taktisk dyktig trener som raskt har fått Gent til å tilpasse seg hans spillestil. Hans erfaring med å bygge konkurransedyktige lag har allerede begynt å bære frukter i Gents kamp for suksess denne sesongen.

Tidligere møter

Vi har møtt Gent tidligere i europeisk sammenheng, og begge lag har mye å spille for i denne viktige ligaspillkampen. Lagene møttes i gruppespillet av UEFA Conference League i 2022/23-sesongen. Oppgjøret på Aker Stadion endte 0-0, mens kampen i Belgia endte hele 4-0 til hjemmelaget. Nå satser vi på å revansjere det forrige møtet i Gent!

Heia Molde!