Årets (V)I

Molde Fotballklubb er kåret til Årets I 2022

«Årets I» er Molde Fotballklubb! Det ble offentliggjort under avslutningen av Romsdalskonferansen 2022.

– I fotball så kan man ikke vinne så veldig mye. I Norge er det cupen, serien og nå «Årets I». Dette er stort for oss, sa adm. dir. Ole Erik Stavrum, og takket alle ansatte og frivillige i klubben, Tornekrattet, Stadions Venner, supportere og samarbeidspartnere for prisen.

I-prisen deles ut årlig i regi av Molde Næringsforum og de andre næringsforumene i regionen. Ideen bak prisen er å berømme en ildsjel, person eller bedrift som gjennom sitt virke har ført til positivitet og nyskapning i regionen. Prisen skal synliggjøre viktigheten av at regionen har aktører som gjør noe ekstraordinært for å gjøre Romsdal til et bra sted å bo.

– Det var fint at det ble sagt "Årets vi". For oss er laget det viktige, og vårt lag er regionen. Fotball bringer folk sammen, og det er et stort privilegium å få være med å lede klubben. Om vi ikke vinner så mye i fotball, så vinner vi ofte hjerter. Og det er det viktigste når vi en gang setter oss ned og ser tilbake på alt. Samholdet og det menneskelige, sa trener Erling Moe.

Juryens begrunnelse:

Årets I går til noen som skaper engasjement, glede og av og til litt frustrasjon, og som over mange år har vært samlende i regionen, og bidratt til at det er ekstra kjekt å bo akkurat her.

Vinneren har bidratt til at en rekke unge, lovende mennesker har kommet til regionen vår, blomstra og slått seg ned her, eller dratt videre på nye eventyr. Årets prisvinner har gitt mange lokale talenter store muligheter, både lokalt og internasjonalt.

I et krevende verdensbilde er det ekstra mye verdt å gå foran og vise viktigheten av å spille på lag, være inkluderende og samlende. Prisen går til et "vi" som har en "I" som går foran med lidenskap og blått hjerte. Som tydelig sier fra at det ikke er individet som vinner kamper, det er laget. Årets prisvinner er opptatt av mangfold, og viser at fotball er for alle blant annet gjennom satsingen på Gatelag. Prisvinneren har også uttalt at de sikter mot toppserien for kvinner i 2023.

Årets I går til klubbe med laget som har tidenes lengste seiersrekke, hvor 15 spillere har scoret mål i Eliteserien, og som samtidig spiller gruppespill i Europa. Klubben viser oss hvor langt man kan komme med nyskapning og positivisme, initiativ og skaperkraft.

Vi ønsker å rette en stor takk til alle ansatte og frivillige i klubben, Tornekrattet, Stadions Venner, supportere og samarbeidspartnere for prisen, "Årets I 2022"!