Åge Hareides draktauksjon

MFK-legenden Åge Hareide har valgt å gi bort sin omfattende samling av fotballdrakter til en auksjon til inntekt for Kamp mot Kreft. Auksjonen, som går hos Matchworn Shirt, har allerede gått av stabelen. FOTO: Terje Bendiksby / NTB

Åge Hareide-kolleksjon hos Matchworn Shirt

Eksklusive drakter med historie

Blant de mest ettertraktede draktene i auksjonen er en Julio Olarticoechea-drakt fra Argentina, brukt rett før laget vant VM i Mexico i 1986. Olarticoechea, kjent for sin innsats i finalen og sitt vennskap med Maradona, gir denne drakten en unik historisk verdi.

AGExMWS_1920x1080_2.png
Argentina-drakten til Julio Olarticoechea fra 1986. FOTO: Matchworn Shirt

En annen sjeldenhet er drakten til Pierre Littbarski fra Vest-Tyskland, brukt like før laget spilte finalen i 1982. Denne drakten, sammen med de fra andre fotballstorheter som Trevor Francis, Frank Stapleton, og Christian Eriksen, gir samlere en enestående mulighet til å eie et stykke fotballhistorie.

Ballon d'Or-vinner Belanov og Solskjærs Trebledrakt fra '99

Hareide har gjennom årene samlet drakter fra hele verden, inkludert en sjelden Oleg Belanov-drakt fra en kamp mot Sovjetunionen i 1986, to måneder før han mottok Ballon d’Or.

En spesielt fremtredende drakt er Ole Gunnar Solskjærs Manchester United-trebledrakt fra 1999, en personlig gave fra Solskjær selv.

Støtt Kreftsaken

Inntektene fra auksjonen vil gå uavkortet til kreftbehandlingen ved det nye sykehuset på Hjelset. Dette initiativet gir folk en enestående mulighet til å støtte en viktig sak samtidig som at man sikrer seg sjeldne og historiske samleobjekter.

Auksjonen er i samarbeid med Matchworn Shirt. Trykk her for å komme til auksjonen.